Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Kalansyöjä Nro 1   • Kalansyöjä Nro 2   • Kalansyöjä Nro 3   • Kalansyöjä Nro 4   • Kalansyöjä Nro 6   • Kalansyöjä Nro 7   • Kalansyöjä Nro 9   • Kalansyöjä Nro 10   • Kalansyöjä Nro 11   • Kalansyöjä Nro 12 

KEVÄTVÄSYMYS






Kuukauden kala



KEVÄTVÄSYMYS - SAD (seasonal affected disorder)



Harvoin kuulee muualla maailmassa puhuttavan kevätväsymyksestä niin paatoksellisesti kuin Suomessa, tosin varmaan muissakin Pohjolan maissa sitä on.



Tämä kommentti ei tarkoita sitä, että olisi syytä väheksyä asiaa. Kevätväsymys on tunnettu ongelma maissa, joissa on pitkä auringoton ajanjakso, Pohjolassa useita kuukausia. Herkät yksilöt, joihin valon vähäisyys tai puute vaikuttaa voimakkaimmin, saattavat kärsiä jatkuvasta väsymyksestä, haluttomuudesta sekä usein myös depressiosta, varsinkin jos auringon valon puute on pitkäaikaista. Valoterapia onkin auttanut monia tässä ongelmassa. On helppo löytää itsensä sohvan nurkasta mutustelemassa suklaata ja tuijottamassa televisiota, kun jäinen viima ulvoo ulkona. Hetkellinen hyvänolon tunne on ilmiselvä, mutta ohimenevä ja sitä voi jatkaa vain jatkamalla suklaan syöntiä. Seurauksena oleva moraalinen krapula ja ennenkaikkea veren sokerin heittelystä johtuvat energian nousut ja laskut vain lisäävät kierrettä, josta on vaikea päästä pois.

Kevätväsymys ja ravinto



Rasvat aiheuttavat jatkuvasti ristiriitaisia käsityksiä ja niitä jopa kartetaan olettaen, että rasvaton ruokavalio on terveellistä. Pitää tietenkin paikkansa, että liiallinen eläinrasvojen käyttö ei ole suositeltavaa, kohtuus kaikessa on paras nyrkkisääntö, esim. täysrasvainen juusto kohtuudella nautittuna on tyydyttävämpää kuin yhdeltä istumalta vedetty köntti niukkarasvaista tai rasvatonta vaihtoehtoa.
Terveelliset rasvat ovat sellaisia, jotka sisältävät välttämättömät rasvahapot; omega-3 ja -6, joista elimistö puolestaan valmistaa muita sille tärkeitä rasvahappoja, kuten EPA, DHA, GLA. Välttämättömät rasvahapot ovat välttämättömiä siksi, että emme voi valmistaa niitä itse, mutta tarvitsemme niitä päivittäin energian valmistukseen, immuniteetin tukemiseen, hermoston ja aivojen toimintaan, hormonien valmistukseen ja lukuisiin muihin elimistön toimintoihin. Parhaita lähteitä kala, kalaöljyt, kylmäpuristetut pellavansiemen- ja hamppuöljyt sekä siemenet että pähkinät. Nyt se on todistettu. Oliiviöljy puolestaan sisältää runsaasti kasvisravintoaineita, jotka toimivat esim. antioksidanttien tavoin, lisäksi siinä on öljyhappoa. Jos syömme kalaruokia säännöllisesti ja käytämme salaateissa edellä mainittuja öljyjä saamme silloin tarvittavia rasvahappoja monipuolisesti ja koska eri öljyt ovat rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan erilaisia ne eivät suinkaan korvaa toisiaan.


Kotiruoka vai valmisruoka

Kotiruoka sellaista ruokaa, joka on valmistettu tuoreista raaka-aineista itse. Terveellisen aterian valmistus ei ole monimutkainen prosessi, tarvitaan vain ripaus mielikuvitusta ja ennakkoluulottomuutta. Kaiken lisäksi herkullisten reseptien löytäminen on helppoa, koska kotisivuillamme niitä on yltä kyllin. Yksi kynnys ruoan valmistuksessa on se, että meidät on aivopesty käyttämään valmisruokia, koska olemme kiireisiä ja väsyneitä. Väsyneitä ihan varmasti ellemme syö ravintorikasta ruokaa ja kiireen kanssa on vaikea tulla toimeen, jos meillä ei ole tarpeeksi energiaa.Ympyrä siis sulkeutuu.

Valmisruoat sisältävät niukasti ravintoaineita ja usein runsaasti lisäaineita.



Etelän aurinkoon on yksi vaihtoehto

Lisäaineiden määrä ravinnossamme on melkoinen, määrää lisää myös säännöllinen virvoitusjuomien käyttö. Lisäaineita on lukuisia ja niiden haitallisuus elimistöömme vaihtelee suuresti yksilöstä riippuen; iho-ongelmat, päänsäryt, allergiat/ intoleranssit jopa vakavat sairaudet saattavat löytää alkujuurensa ravinnossamme olevista lisäaineista.



Syömällä mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, luomua aina kun mahdollista, vältymme monilta haitallisilta lisäaineilta; valintoja on tehtävä siis henkemme kaupalla. Valintoja, jotka tukevat omaa terveyttämme.

Suhteellisen pienet muutokset ruokavaliossa ja elämäntavoissa tekevät ihmeitä myös kevätväsymykseen.


 
 
| Etusivu | Ruokarengas | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
1845883
 
Hovinsalon.fi, Saarisalontie 88, SF- 51600 Haukivuori
Webbinen.net