Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Painonvartijat   • Tammikuu   • Helmikuu   • Toukokuu   • Kesäkuu   • Heinäkuu   • Syyskuu 

Tunnetko olevasi ylipainoinen. Tästä alkaa laihduttaminen.



Kun syö kala-aterian kahdesti viikossa, kuolee todennäköisesti syöpään 75-vuotiaana. Jos ei syö kalaa lainkaan, on mahdollisuus menehtyä ylipainoisena sydäninfarktiin 40 vuoden iässä.


Miesten ylipaino tiedon puute ja asenneongelma


Painonvartijat 28.02.2008

Nuoret miehet kiinnostuneempia painonhallinnasta

Jo kaksi kolmasosaa suomalaismiehistä on ylipainoisia. Terveysriskeistä ja valistuksesta huolimatta miesten on vaikea päästä alkuun painonpudotuksessa. Monesti kyse on tiedonpuutteesta ja asenneongelmista. Painonvartijoissa tiedetään, että miehet kaipaavat laihduttamisen tueksi asiatietoa ja selkeitä ohjeita. Lisäpontta monelle miehelle antaa painonhallinnassakin pieni kilpailuhenki.

Painonvartijoiden ryhmänohjaaja Mikko Manninen pudotti itse 55 kiloa ja tietää, että painonhallintaan löytyy ratkaisu ja myös miesten ylipaino-ongelma on mahdollista selättää. Mannisen mukaan miehillä on asenneongelmia sekä virheellisiä käsityksiä, jotka estävät heitä yrittämästä. Yleisin on käsitys siitä, että laihduttaminen on ”naisten puuhaa”.

”Miesten on vaikea tulla juttelemaan painoaan pudottaneen kanssa, ei kehdata myöntää omia ongelmia tai kysyä neuvoa. Usein miehet esittävät tietävänsä, miten painoa voisi pudottaa, mutta kun heidän kanssaan juttelee enemmän, käy ilmi, että heillä on aivan vääriä tietoja. Etenkin piilorasvojen tunnistaminen näyttäisi olevan miehille hankalaa”, Manninen paljastaa.

Mannisen mukaan miehillä on usein harhakäsitys, että laihduttaminen on pelkkää salaatin puputtamista. Hän kuitenkin muistuttaa, että yksipuolinen ravinto ja nälän tunne eivät kuulu painonpudotukseen. Painonvartijoiden uuden POINTS personal –ohjelman etu on, että painonpudottaja voi syödä monipuolista, tavallista ruokaa riittävästi. ”Painonvartijat ei ole vain naisten juttu, vaan yksilöllinen ohjelma sopii ja tehoaa kaikille”, Manninen kertoo.

Ryhmästä tukea ja haastetta

Miehet tulevat usein Painonvartijoihin vaimon, tyttöystävän tai tyttären mukana. Manninen kannustaa tulemaan rohkeasti mukaan yksinkin. Ryhmässä kaikilla on yhteinen päämäärä ja vertaistuki toimii kannustimena.


Miehillä kannustimena voi toimia myös kilpailu. Manninen myöntää, että painoaan pudottaessaan hän itse kilpaili salaa erään oman ryhmänsä jäsenen kanssa. Painonpudotuksen edistymisen vertailu viikoittain piti motivaatiota yllä ja toi lisäpontta oman tavoitepainon saavuttamiseen.

Kiinnostus miesten omia Painonvartijat-ryhmiä kohtaan on kasvussa, ja esimerkiksi Raumalla toimii jo miesryhmä. Manninen näkee miesryhmän perustamisen esimerkiksi työporukan kesken hyvänä ideana. Yritysryhmissä osallistujat jakavat muutenkin yhteisiä asioita, kuten elämänrytmin ja sen myötä samanlaiset haasteet painonhallinnassa.

Miehiin purevat numerot ja faktat

Mannisen mukaan miehille kannattaa puhua painonhallinnasta eri lailla kuin naisille. Miehiin purevat faktatieto, numeeriset arvot, selkeät ohjeet sekä toisten miesten onnistumistarinat.

”Naiset ovat paremmin perillä faktoista, koska he ovat lukeneet painonhallinnasta lehdistä ja keskustelleet enemmän asiasta ystäviensä kanssa. He kaipaavat enemmän tsemppaamista ja sparraamista, kun taas miehet toivovat asiallista ravintotietoutta ja lyhyitä tietoiskuja”, Manninen arvioi.

Nuorilla miehillä positiivisempi asenne

Vaikka miesten suhtautuminen painonhallintaan on asenneongelmia täynnä, Manninen näkee ilahduttavana kehityssuuntana muuttuneet asenteet nuoremmissa ikäpolvissa.

”Vanhemmat miehet tulevat yleensä Painonvartijoihin vasta lääkärin lähettämänä. Nuorille miehille taas on nykyään luontevaa kiinnittää huomiota ulkonäköönkin, jolloin he ryhtyvät painonpudotukseen jo ennen kuin terveysongelmat heidät siihen pakottavat”, Manninen kertoo.

Painonvartijoiden vinkit miesten painonhallintaan:

- Syö riittävästi; laihduttaminen ei tarkoita nälässä elämistä.
- Syö monipuolisesti; painon pudottaminen ei tarkoita salaattikuurilla olemista.
- Syö säännöllisesti; järkeviä valintoja ei ole helppo tehdä tyhjällä vatsalla.
- Tiedosta mitä syöt; opi tunnistamaan piilorasvat.
- Liikunta tehostaa painonpudotusta; hyödynnä arkiliikuntaa.
- Tarkkaile alkoholin käyttöä; esimerkiksi runsas oluen juonti ei edistä painonpudotusta.







Kuitupitoinen ruoka on terveellistä





Kuitupitoiset ravintoaineet, kuten vilja, hedelmät ja kasvikset, ovat vähäkalorisia, eivätkä ne kerää elimistöön rasvaa. Kuitu imee vatsalaukusta vettä, se turpoaa, joten se tekee kylläisen olon. Kuitupitoinen ruoka sopii siis erinomaisesti laihduttajalle.
Aloita kuitupitoisen ravinnon käyttäminen vähitellen, sillä muuten voit saada ilma- ja muita ruoansulatusvaivoja.



Noin 25 g kuitua löytyy seuraavista elintarvikkeista:

3 kokojyväleipäviipaletta, 2 näkkileipäviipaletta
3 perunaa, 2 porkkanaa
1 kookas omena




Täysjyvävilja pitää sisällään runsaasti kuituja. Valitse täysjyväviljasta valmistettua mysliä, leipää, puuroa.






Kaikissa kaaleissa, palkokasveissa ja muissakin kasviksisssa, kuten maississa ja sipulissa on runsaasti kuituja.





Hedelmistä ja marjoista saat runsaasti kuituja.







Kuitupitoisen ravinnon kanssa on hyvä juoda runsaasti vettä, sillä kuiduilla on taipumus turvota vatsassa. Vesi on kaloriton ruoansulatuksen edistäjä.



 
 
| Etusivu | Ruokarengas | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
1843579
 
Hovinsalon.fi, Saarisalontie 88, SF- 51600 Haukivuori
Webbinen.net