Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
- -
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Vko 1, 2005 Hyvää Uutta Vuotta!   • Vko 2, 2005. Muikun savustus, Domainmuutos   • Vko 4, 2005 Myrkyllinen silakka   • Vko 5, 2005 Made kadoksissa.   • Vko 6, 2005 EU-suojauksen muikkusäilyke.   • Vko 7, 2005 Kalaruokaverkko siirtyy...Kitkan viisaat frityyrissä   • Vko 8, 2005 Maailman lohet   • Vko 9, 2005 Laihduta kalaruoalla   • vko 10, 2005 Wiljam Pyyn madesaalis Savossa   • vko 11, 2005 Muikun EU-nimisuoja/ Jaakko Kolmonen   • Vko 14, 2005 Kalan lämminsavustus   • Vko 15, 2005 Ankeriaan savustus   • Vko 16, 2005 Kalan kylmäsavustus   • vko 17, 2005 Lisää kalan saavustuksesta.   • Vko 19, 2005 On kalaonni syntyä Suomeen (ei lottovoitto)   • Vko 20, 2005 Suomen muikku   • Vko 22, 2005 Saalispäiväkirja alkaa, Jäsenmaksut.   • Vko 23,2005 Kuhaa Kyyvedestä   • Vko 24, 2005 Saalispäiväkirja, 3 kuhaa...   • Vko 25, 2005 Pitkäsiimassa ei kalaa, yksi komea kuha..   • Vko 26, 2005 Savusiian voi nauttia ehtooruokana voipaperin...   • Vko 32, 2005 250 kiloa muikkuja on monta muikkua   • Vko 33, 2005 Verkkoon tarttunut kalajuttu.   • Vko 36 ja 37, 2005 Haapasienikastike kruunaa kuharullat   • Vko 38, 2005 Lämmin sää, kala ei liiku.   • Vko 39, 2005, Talvikalastusta odotellessa   • Vko 41, 2005, Hauki innostui kutemaan   • Vko 42, 2005 Pakasteasetus   • Vko 43, 2005 Ei kalaonnea.   • Vko 44, 2005 Vain joka kolmas suomalainen syö kalaa.   • Vko 45, 2005 Paljonko kalaa on varattava ruokailijaa kohti?   • Vko 49, 2005 Kalaruokaohjeita kenkälaatikosta   • Vko 50, 2005 Omega 3-rasvahappo ehkäisee masennusta.   • Vko 51, 2005 EU:n kalastuskiintiöt pelottavat. 

Vko 9, 2005 Laihduta kalaruoalla


KALARUOKAVERKKO jäsentiedote
3.3.2005
________________________________________________________________________________
Tässä tiedotteessa:
1. Laihduta kalaruoalla
2. Rantasilakka Raumalta
_______________________________________________________________________________
Liikakiloista on muodostunut suomalaisten yhteinen elintasosairaus.
Maamme väestöllä menee taloudellisesti hyvin, hedonismi lisääntyy.
Kuitenkin meiltä puuttuu kypsyys kaiken hyvin voinnin keskellä elää
vaatimattomasti ja kieltäytyä runsaasta hiilihydraattipitoisesta ravinnosta.
Miehillä ja naisilla vatsan ympärille kertyvä ”omenalihavuus” lisääntyy
voimakkaasti, ja sisäelinten ympärille kertyvä rasva tekee hallaa sokeri-
ja rasva-aineenvaihdunnalle. Verenpainetauti ja II tyypin diabetes ovat
tosiasia.
Rasvaiset kalat sisältävät A- ja D- vitamiinia ja kaikista kaloista saamme
pieniä määriä E- vitamiiniaja tiettyjä B- ryhmän vitamiineja, muun muassa
niasiinia. Kalassa on monia tärkeitä kivennäisaineita, kuten kalsiumia, fosforia,
rautaa ja jodia, sekä hivenaineita, kuten kuparia, magnesiumia ja seleeniä.

Mikä kalaruoassa laihduttaa?
Yleisin lihomisen syy on ylensyöminen. Suhteessa päivittäiseen liikuntaan
me syömme liikaa, väärin ja vaarallisia rasvoja. Mutta kun ruoka maistuu,
monet sanovat. Entäpä herkullinen kalaruoka? Rasva jota kala sisältää, on
vesiliukoista rasvaa. Kalan rasvat ovat pitkäketjuisia monityydyttymättömiä
rasvahappoja, joissa kaksoissidoksia sisältävien rasvahappojen osuus on 35-
75 %. Siksi kalanrasva on koostumukseltaan pehmeää. Kalan kaksi yleisintä
rasvahappoa ovat eikosapentaeenihappo (EPA) ja dokosaheksaeenihappo
(DHA), jotka ovat n-3-sarjan monityydyttymättömiä rasvahappoja. Kaikissa
kaloissa on edellä manittuja EPA- ja DHA rasvahappoja, mutta niiden keski-
näiset suhteet eroavat eri kalalajien ja ympäristötekijöiden mukaan.
Kala on arvokas ruoka-aine vähän energiaa sisältävien ruokavalioiden joukos-
sa ja runsasrasvaiset kalat puolestaan hyviä n-3-sarjan monityydyttämättömien
rasvahappojen lähteitä.
Me suomalaiset syömme liikaa jauhoisia makkaroita ja turhia rasvoja niiden
valmistamisen helppouden vuoksi. Muuttamalla ruokatottumuksiamme;
vaihtamalla leikkelemakkara graaviloheen ja lihakeitto kirkasliemiseen kala-
keittoon, esimerkiksi, olemme oivaltaneet jotain. Suomalaisten ruokavaliossa
kalasta saatavan rasvan määrä on vain 2 g henkilöä kohden vuodessa, joka on
noin 1% kokonaisrasvan saannista. Lisätään siis ruokavalioomme kevyitä
kalaruoka-annoksia ja vatsan ympärille kertynyt ”omenalihavuus” on pois
jo kesän kynnyksellä.

Lisää faktatietoa saat Kalaruokakurssilta, joka alkaa jäsenille viikolla 11.
_____________________________________________________________________________
Rantasilakka Raumalta

1½ kg silakoita
1 kg perunoita
1,5 rkl suolaa
10 maustepippuria
vettä

1. Kuoritut ja lohkotut perunat pannaan kattilan pohjalle. Niiden päälle
puhdistetut silakat. Lisätään suolaa ja pippuria ja vettä juuri peitoksi.
2. Annetaan kiehua ilman kantta hiljaisella liekillä kolmisen tuntia.

Rantakala kypsennetään ulkona avotulella kivenkolossa. Mahtaa olla
pehmeää ja mureaa koska nykyisin kalaa kypsennetään 8 – 10 minuuttia.

Wiljam Pyy 27.2.2005

 
 
| Etusivu | Kalaruokaaverkossa | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
2601449
 
Hovinsalon.fi, Ruusulankatu 11 A 9, 00260 Helsinki
Webbinen.net