Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
- -
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Vko 2,2006 Pakkaset antaisivat madetta   • Vko 3,2006 Mitä made maksaa?   • Vko 4, 2006 Stockmann herkun kalanhintoja   • Vko 6, 2006 Kalaisat toastit Wiljam Pyy   • Vko 7, 2006 Töölön ruokahuolto ontuu   • Vko 8, 2006, Kalan kypsentäminen   • Vko 9,2006 Merikrotti (Lophius piscatorius)   • Vko 10, 2006 Kaksi merikrottiohjetta Espanjasta   • Vko 11, 2006 Mateen nylkeminen   • Vko 12, 2006 Kaikki ravuista. Osa 1/2   • Vko 13, 2006 Pangasius, kala Vietnamista.   • Vko 14, 2006 Kaikki ravuista. Osa 2/2   • Vko 16 ja 17 2006. Kalastus alkamassa.   • Vko 21, 2006 Pahoittelemme kalan menekkiä....   • Vko 23, 2006 Painonnostaja vai painonvartija   • Vko 25, 2006 Norjalaisella lohella hintapaineita   • Vko 26, 2006 Sadonkorjuun aika   • Vko 30, 2006 Hoki-kalaa Valamossa   • Vko 34, 2006 Saalispäiväkirja 24.8.2006   • Vko 37, 2006 Kilohailit öljyssä- säilyke.   • Vko 38, 2006 Graavilohi vai suolalohi   • Vko 39, 2006 Kokinoma.com- verkkokauppa avattu.   • Vko 40, 2006 Helsingin silakkamarkkinat. Kalaliemi ruodoista   • Vko 41, 2006 Kalakaupan ihanuus ja kurjuus   • Vko 42, 2006 Kala liikkuu mutta niin liikkuu pääomatkin.   • Vko 43, 2006 Valmistamme kalakukkoja tilauksesta.   • Vko 44, 2006 Shop-in-shop, Kauppa kaupassa   • Vko 45, 2006 Kalankäsittelykurssit alkavat   • Vko 47, 2006 Joulukalat: sillit, mädit ja lipeäkala.   • Vko 48, 2006 Silli tullataan EU:n alueelle Göteborgissa...   • Vko 49, 2006 Sillisaalis on sokerisuolattava heti pyynnin jälkeen.   • Vko 49, 2006 WWF näyttää vihreää valoa ahvenelle,hauelle....   • Vko 50, 2006 Muna ja munakello samassa kuoressa   • Vko 50, 2006 Suussa sulavaa tietoa   • Vko 51, 2006 Mätiä ei syödä kuin puuroa.   • Vko 51, 2006 (jouluextra) Kalaruokaverkon postituslista.   • Vko 52, 2006 Vuosi vaihtuu, mutta muuttuuko ruokatottumukset 
Vko 44, 2006 Shop-in-shop, Kauppa kaupassa


KALARUOKAVERKKO Jäsentiedote
Viikko 44
--------------------------------------------------------------------------------
Tässä tiedotteessa:
1. Kalakaupan ihanuus ja kurjuus, osa 4/4.
2. Sitruuna- ja oliivikalaa.
--------------------------------------------------------------------------------
Shop-in-shop kaupassa kauppa on kaupassa. Market- myymälän tiloissa
toimii oman alansa erikoistunut kauppias. Niitä voi olla leipä- osastolla,
lihaosastolla, paisto-pisteessä ja tässä tapauksessa kala- osastoa pitää
erillinen kauppias.

Toimintastrategia on sellainen, että kauppias myy omia tuotteitaan haltuunsa
saamastaan kylmiöstä haltuunsa saamalta myyntitiskiltä oman henkilökuntansa
avulla. Ruokataukojen tuuraaminen on sovittu marketin oman henkilökunnan
avulla. Hyvää tässä kauppatavassa on, että alaan erikoistunut yrittäjä saa
tuoda esille omia vahvuuksiaan, tuotteitaan, strategiaansa, jopa brandiä. Hän voi
laatia omia kampanjoita, mainostaa ym. Joistakin eettisistä kysymyksistä on
saatettu erikseen sopia. Lehti-ilmoittelukin saattaa olla yhteistä. Toiminnan alussa vedettiin matalaa profiilia, joka saattoi olla päämiehen aloite. Kenties pelättiin toiminnan karkoittavan asiakkaita. Eikä sitä moni kuluttaja, ostaja vieläkään tiedä.
Tai ei ymmärrä moista kauppatapaa. Joidenkin vuosien jälkeen ensin nähtiin
esiliinat logolla varustettuna, sitten muun asut. Ja vuoden 2000 jälkeen saattoi
tiskiltä kalaa ostava kuluttaja jo huomata tiskin takana seinällä tiskin vuokraajan oman logon.

Shop-in-shop tiskejä ovat pitäneet kalastajatkin (Euro-Market, Espoon keskus),
mutta enemmistönä tiskien vuokraajina ovat toimineet ja toimivat kalanjalostajat.

Suomen suuret osuusliikkeet, SOK ja OTK, sekä pienemmässä mittakaavassa KESKO, ovat vuokranneet kalatiskejänsä ulkopuolisille. Näin he välttävät tehottoman ja huonosti tuottavan kalatiskin ongelmat. Henkilökunnan rekrytointi jää pois. Ja mikä parasta, reklamaatiot mahdollisista tuoreus ynnä muista ongelmista on helppo siirtää kalasta vastaavalle.

Päivärutiini kalatiskillä.

Marketteihin tuovat aamuyöllä kalatiskin pitäjien omat autot kalaa ja kalatuotteita. Kuskit pääsevät omilla avaimillaan marketin tiloihin muiden kuljettajien tavoin. He vetävät trukkilavat isäntänsä kylmiöön ja jatkavat matkaansa. Hyvissä ajoin paikalle saapuu aamuvuorolainen tarvittaessa fileeraamaan kalaa ja asettelamaan tuotteita myyntitiskiin. Eikä aikaakaan kun market avaa ovensa ja henkilö pääsee tekemään tulosta. Toinen mies/nainen astuu riviin 15 - 16 aikoihin, raportti annetaan lyhyesti, kerrotaan mahdollisista varauksista, käydään tuoreuskeskustelu, tsekataan yhdessä vacuumpakkausten päivämäärät jne. Iltayhdeksän paikkeilla kauppa suljetaan ja kalatiski tyhjennetään, tuotteet toimitetaan 0 - +3 asteiseen kylmiöön. Tuore kala
jäähileeseen ja puolivalmisteet kansien alle styrox- bokseihin. Perjantai-iltavuorot ja lauantait ovat marketeissa vilkkaita. Silloin on syytä olla kaksi, kolmekin tehopakkausta käärimässä paketteja.

Tämän konseptin rahaliikenne toimii siten, että päivän myynti kirjautuu viivakoodien avulla kalan, kalajalosteiden jne. myyntiin. Kassat tilittävät myyntinsä ja kassanauhansakassavastaavalle, siis markettien omille. Kuukauden välein vastuulliselle kalatiskin hoitajalle toimitetaan tietokonelakana, jossa saattaa olla koko tuoretuote-osaston myynti ja siitä tämä henkilö löytää edellisen kuukauden kalamyynnin. Lisäksi hänelle tuodaan laskelma siitä, mitä tilitetään kalatiskille. Päivittäin kalavastaava ei siis voi kun arvailla
kuinka kauppa on käynyt.
Vuokraa kalatiskiä pitävä maksaa suoraan myynnistä eli sillä ei ole mitään
tekemistä vuokralaisen kirjanpidon, kannattavuuden tai muun sellaisen kanssa.
Sähkökatkot,siivoojien huono työ, tekniset ongelmat laitteiden ym. kanssa eivät vaikuta. Vuokran suuruus saattaa vaihdella riippuen sopimuksesta, mutta 10 % myynnistä on aika yleinen.

Päämies tilittää vuokralaiselle 90 % ja pitää itse vuokrana jäljelle jäävän
10 %.

AIHEESTA LISÄÄ KUN AIHETTA ANTAA.
--------------------------------------------------------------------------------
Sitruuna- ja oliivikala
(neljälle)
600 g kuhafileetä
valkoviinietikkaa
pippurisekoitusta
oliivitahnaa
sitruunalla maustettua Intramark- oliiviöljyä
persiljasilppua



Lisuke:
lehtipinaattia
keitettyä perunaa
ciabata- oliivileipää

Valmistus:

1. Aseta kalafileet leivinpaperilla päällystetylle uunipellille.

2. Leikkaa terävällä veitsellä syviä vinoviiltoja kalafileeseen.

3. Kostuta viinietikalla ja sivele oliiviöljyä. Täytä viillot oliivitahnalla.

4. Pippuroi kevyesti ja pariloi fileet uunissa grillivastuksen alla

3 - 5 minuuttia.

Pinta saa mielellään mustua hieman. Siirrä fileet lämpimille lautasille ja lisää reilusti sitruunalla maustettua oliiviöljyä kalan päälle.

Tarjoa keitetyn lehtipinaatin, ciabatta- leivän ja perunoiden kera.


Ohjeen alkuperä: Stockmann herkku.

 
 
| Etusivu | Kalaruokaaverkossa | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
2475337
 
Hovinsalon.fi, Ruusulankatu 11 A 9, 00260 Helsinki
Webbinen.net