Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
- -
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Vko 1, 2007 Tuoremätien saatavuudet (taulukko)   • Vko 2, 2007 WWF kehottaa välttämään näiden kalojen ostamista   • Vko 3, 2007 Öljykatastrofi, norjalaisten kassilohi   • Vko 4, 2007 Kalakukko-Le poisson croute/ Poisson et porc .   • Vko 5, 2007 Kalakeitto voitti kalapuikot.   • Vko 6, 2007 JP Chenet on ranskalainen viinibrändi   • Vko 7, 2007 Laskiaisen jälkeen paastotaan   • Vko 8, 2007 Koiran vuodesta sian vuodeksi. Virolaista kuhaa.   • Vko 9, 2007 Laulava kalaruoan ystävä Andalusiasta, Vihreät ruodot...   • Vko 10, 2007 Jos on tarvetta laihtua, vaihda kalaan, se on siinä!   • Vko 11, 2007 Punainen viiva, haukikausi lähestyy.   • Vko 12, 2007 Haukiohjeita, äyriäissivut uusiksi   • Vko 12, 2007 (EXTRA) Kalan Valmistustapoja, keittäminen   • Vko 13, 2007 Eettinen kuluttaminen. Mitä se on?   • Vko 14, 2007 Carne humana, päivä ilman lihaa   • Vko 15, 2007 Kala-, kana- ja lihaliemi- kuutiot me tunnemme...   • Vko 16, 2007 Suolaton kala on kuin talo ilman aitanpolulla astelevaa...   • Vko 17, 2007 Tapas ei ole ateria, mutta Vappuna...   • Vko 18, 2007 Ankeriaan savustaminen, antibioottien tärkeys   • Vko 19, 2007 Ruokaöljyissä löytyy, valmisruokien säilyminen   • Vko 20, 2007 Testaa, hallitsetko sinä syömisen   • Vko 21, 2007 Matkaraportti Pielisjokea Pieliselle..   • Vko 22, 2007 Elintarvikkeet kesähelteellä, uutta perunaa   • Vko 23, 2007 Karjatalouden kasvihuonepäästöt 18 %.   • Vko 24, 2007 Karppia Töölön lahdelta, silliä ja uutta perunaa.   • Vko 25, 2007 Kalaa, kanaa vai grillimakkaraa Juhannuksena   • Vko 26, 2007 Alko tekee itsensä tarpeettomaksi   • Vko 27, 2007 Kalasta itse kalasi – jää rahaa muuhun.   • Vko 28, 2007 Kalastusraporttti Irlannista   • Vko 29, 2007 Kalansaalis torstaina 19.7. – loistava tulevaisuus   • Vko 30, 2007 Verkkojen kokeminen yli veneen partaan   • Vko 31 2007 Turvalliset elintarvikkeet   • Vko 32 2007 Kasvihuoneilmiö   • Vko 33 2007 Kuluttajalla on oikeus tietää ruuan alkuperä   • Vko 34 2007 Kuluttajat elintarvikeviidakossa,hanke opastaa   • Vko 35 2007 Saimaannieriää kalatiskissä   • Vko 36 2007 Siian kasvatus lisääntyy Suomessa   • Vko 37 2007 Ruokaleivän hinta noussut   • Vko 38 2007 Sammen kasvatus alkanut Suomessa   • Vko 39 2007 Alle kilolla rehua tuotetaan jopa kilo kirjolohta   • Vko 40 2007 Palellaan sanoi Paellan tekijä   • Vko 41 2007 Kalamurekkeet, paistaminen ja hiillostaminen.   • Vko 42 2007 Sydämellisesti kuituja   • Vko 43 2007 Kalassa on proteiineja 14, 23 prosenttia   • Vko 44 2007 Suomalaisten ruokakori uhkaa hupenevia sademetsiä   • Vko 45 2007 Tarunhohtoinen hedelmä   • Vko 46 2007 Saimaannieriä on parhaimmillaan paistettuna   • Vko 47 2007 Sydänliitto myöntää Sydänmerkki-aterian käyttöoikeuksia   • Vko 48 2007 Jouluiloa ilman lisäkiloja   • Vko 49 2007 Palautuspullojen valikoima laajenee 1.1.2008   • Vko 50 2007 Balin ilmastokokouksessa....   • Vko 51 2007 Kalakauppiaalla on jouluna paras apaja   • Vko 52 2007 Kalaruokaverkon vuoden 2007 viimeinen tiedote 

Vko 5, 2007 Kalakeitto voitti kalapuikot.


KALARUOKAVERKKO Tiedote
30.1.2007 klo 6.30
--------------------------------------------------------------------------------
Tutkimus on kaiken tiedon perusta

Kalakeitto oli suosituin kalaruoka, kun 983 koululaista kirjasi viime marraskuussa kahden viikon ajan muistiin kaikki syömänsä kala-ateriat. Kaikkiaan kirjatuksi tuli 6453 kalaruoka-annosta. Kalakeittoa oli annoksista 13,5 %.

Usein ainoaksi lapsille maistuvaksi kalaruoaksi mainitut kalapuikot olivat toisella sijalla. Kalapuikkoannoksia oli 12,8 %. Kalalajeista suosituimpia olivat kirjolohi ja lohi. Ruoka-annoksista 20,3 %:ssa oli kalana mainittu kirjolohi tai lohi. Toiseksi eniten oli syöty erilaisia tonnikalaruokia. Annoksista 17,5 % sisälsi tonnikalaa. "Kalalajina" kalapuikot olivat vasta kolmannella sijalla.
Viime marraskuussa peruskoululuokille suunnattiin kilpailu Superkalalla luokkaretkelle. Kilpailuun osallistuneiden luokkien oppilaat kirjasivat kilpailukortteihinsa kahden viikon kilpailujakson aikana jokaisen syömänsä kala-aterian. Parhaiten menestyneiden, siis eniten kalaa syöneiden luokkien kesken arvottiin kolme rahapalkintoa luokan retkikassan kartuttamiseksi. Kilpailuun ilmoittautui 65 peruskoululuokkaa ympäri Suomea. Kilpailun ensisijaisena tavoitteena oli innostaa lapsia, nuoria ja heidän perheitään syömään kalaa, mutta kilpailukortteihin kirjatuista kala-aterioista saatiin samalla myös kattava otos siitä minkälaista kalaa ja kalaruokaa tämän päivän nuoriso syö.
Kala maistuu nuorille lähes kaikissa mahdollisissa muodoissa. Erilaisia ruokalajeja oli kilpailukortteihin kirjattu pitkälti toistasataa ja eri kalalajejakin yli 20. Ruokalajeista mukana olivat kaikki perinteiset kalaherkut, mm. kalakeitto, muikkukukko, silakkapihvit, lohilaatikko ja erilaiset savukalat sekä laaja valikoima erilaisia salaatteja, pizzoja, nugetteja, sushia ja pastaruokia. Kotimaisista kalalajeista ylivoimaisesti suosituinta oli kirjolohi. Toiseksi suosituinta oli, ehkä hieman yllättäenkin, silakka. Seuraavina tulivat siika, muikku, ahven ja kuha.
--------------------------------------------------------------------------------
Niin monet ovat tukeneet ja tulevat tukemaan suomalaista kalaa ja kalaruokaa. Yhdistyksemme postituslistan vuosimaksu on vaatimaton 9,90 e.
Kotisivuiltamme löydät linkin, mikäli et ole ja haluat rekistöröityä.
--------------------------------------------------------------------------------
Hartwall reagoi trendeihin ja luo uutta

Terveys ja hyvinvointi ovat trendejä, joihin myös juomavalmistajilla on paljon annettavaa. Pullotettujen vesien myynti on kovassa kasvussa, ja esimerkiksi Hartwall on tuonut markkinoille myös uudenlaisen hedelmäsokerilla makeutetun lähdevesipohjaisen juoman.

Markkinoilla on myös erilaisia arjen eri käyttötilanteisiin tarkoitettuja hyvinvointijuomia, joihin on lisätty esimerkiksi kuitua, vitamiineja tai kofeiinia. Lapset ovat saaneet oman terveellisen ja luonnollisen maustetun veden.
Elämyksiä ja mukavuutta arvostavia kuluttajia Hartwall lähestyy erityisesti ruoan kautta, mikä näkyy vahvana yhteistyönä ravintolasektorin kanssa. Esimerkkeinä tästä ovat Hartwall Novelle -pullovesien optimaaliset pakkauskoot ja oluen lisääminen viinilistoille myös ruokaravintoloissa. Perherakenteiden muuttuminen näkyy runsaassa pakkauskokojen valikoimassa.
--------------------------------------------------------------------------------
Slow Food & Fast Food
Medioista silmiinpistävää on tv-mainonnan kaksijakoisuus. Kaupalliset tiedotteet ruokkivat meitä valmiiden ruoka-annosten (Fast Food) suorastaan ärsyttävillä mainoskampanjoilla. Mainoksia lähetetään muotiin tulleiden ruokaohjelmien mainostauoilla kun toisaalta ruokaohjelmissa kansalaisia opetetaan valmistamaan itse perheensä ruuat (Slow Food).

 
 
| Etusivu | Kalaruokaaverkossa | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
2478655
 
Hovinsalon.fi, Ruusulankatu 11 A 9, 00260 Helsinki
Webbinen.net