Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
- -
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Vko 1, 2007 Tuoremätien saatavuudet (taulukko)   • Vko 2, 2007 WWF kehottaa välttämään näiden kalojen ostamista   • Vko 3, 2007 Öljykatastrofi, norjalaisten kassilohi   • Vko 4, 2007 Kalakukko-Le poisson croute/ Poisson et porc .   • Vko 5, 2007 Kalakeitto voitti kalapuikot.   • Vko 6, 2007 JP Chenet on ranskalainen viinibrändi   • Vko 7, 2007 Laskiaisen jälkeen paastotaan   • Vko 8, 2007 Koiran vuodesta sian vuodeksi. Virolaista kuhaa.   • Vko 9, 2007 Laulava kalaruoan ystävä Andalusiasta, Vihreät ruodot...   • Vko 10, 2007 Jos on tarvetta laihtua, vaihda kalaan, se on siinä!   • Vko 11, 2007 Punainen viiva, haukikausi lähestyy.   • Vko 12, 2007 Haukiohjeita, äyriäissivut uusiksi   • Vko 12, 2007 (EXTRA) Kalan Valmistustapoja, keittäminen   • Vko 13, 2007 Eettinen kuluttaminen. Mitä se on?   • Vko 14, 2007 Carne humana, päivä ilman lihaa   • Vko 15, 2007 Kala-, kana- ja lihaliemi- kuutiot me tunnemme...   • Vko 16, 2007 Suolaton kala on kuin talo ilman aitanpolulla astelevaa...   • Vko 17, 2007 Tapas ei ole ateria, mutta Vappuna...   • Vko 18, 2007 Ankeriaan savustaminen, antibioottien tärkeys   • Vko 19, 2007 Ruokaöljyissä löytyy, valmisruokien säilyminen   • Vko 20, 2007 Testaa, hallitsetko sinä syömisen   • Vko 21, 2007 Matkaraportti Pielisjokea Pieliselle..   • Vko 22, 2007 Elintarvikkeet kesähelteellä, uutta perunaa   • Vko 23, 2007 Karjatalouden kasvihuonepäästöt 18 %.   • Vko 24, 2007 Karppia Töölön lahdelta, silliä ja uutta perunaa.   • Vko 25, 2007 Kalaa, kanaa vai grillimakkaraa Juhannuksena   • Vko 26, 2007 Alko tekee itsensä tarpeettomaksi   • Vko 27, 2007 Kalasta itse kalasi – jää rahaa muuhun.   • Vko 28, 2007 Kalastusraporttti Irlannista   • Vko 29, 2007 Kalansaalis torstaina 19.7. – loistava tulevaisuus   • Vko 30, 2007 Verkkojen kokeminen yli veneen partaan   • Vko 31 2007 Turvalliset elintarvikkeet   • Vko 32 2007 Kasvihuoneilmiö   • Vko 33 2007 Kuluttajalla on oikeus tietää ruuan alkuperä   • Vko 34 2007 Kuluttajat elintarvikeviidakossa,hanke opastaa   • Vko 35 2007 Saimaannieriää kalatiskissä   • Vko 36 2007 Siian kasvatus lisääntyy Suomessa   • Vko 37 2007 Ruokaleivän hinta noussut   • Vko 38 2007 Sammen kasvatus alkanut Suomessa   • Vko 39 2007 Alle kilolla rehua tuotetaan jopa kilo kirjolohta   • Vko 40 2007 Palellaan sanoi Paellan tekijä   • Vko 41 2007 Kalamurekkeet, paistaminen ja hiillostaminen.   • Vko 42 2007 Sydämellisesti kuituja   • Vko 43 2007 Kalassa on proteiineja 14, 23 prosenttia   • Vko 44 2007 Suomalaisten ruokakori uhkaa hupenevia sademetsiä   • Vko 45 2007 Tarunhohtoinen hedelmä   • Vko 46 2007 Saimaannieriä on parhaimmillaan paistettuna   • Vko 47 2007 Sydänliitto myöntää Sydänmerkki-aterian käyttöoikeuksia   • Vko 48 2007 Jouluiloa ilman lisäkiloja   • Vko 49 2007 Palautuspullojen valikoima laajenee 1.1.2008   • Vko 50 2007 Balin ilmastokokouksessa....   • Vko 51 2007 Kalakauppiaalla on jouluna paras apaja   • Vko 52 2007 Kalaruokaverkon vuoden 2007 viimeinen tiedote 

Vko 10, 2007 Jos on tarvetta laihtua, vaihda kalaan. Se on siinä!


KALARUOKAVERKKO Tiedote
6.3.2007
--------------------------------------------------------------------------------
JOS ON TARVETTA LAIHTUA, VAIHDA KALAAN – SE ON SIINÄ!
Onko Suomen liha-ala järjestäytynyt?

Kala saa maassamme liian vähän tilaa mainonnassa tänä terveellisen ruuan ja ylipaino-ongelmaisten ihmisten aikakautena. Voisi jopa sanoa, että terveellisiä ruokatottumuksia kansalaisille tarjotessaan alan gurut eivät nosta kalaa ja siitä valmistettavaa ruokaa sille kuuluvalle paikalle. Laulavatko he heidän laulujaan, joiden ”makkaraa” syövät? Kaikki mainonta tv:ssä ja sanomalehdissä ei kalasta juurikaan puhu, vaan kaikki uudet pikaruoan ja liharuokaan liittyvät mainokset, tuoteselostukset, ylistävät vähärasvaisia ”nakkeja” ynnä muita levitteitä. Meitä holhotaan.
On syytä muistaa, että kaikki mainonnan määrärahat maksamme me tuotteitten hinnassa.
--------------------------------------------------------------------------------
Kotimaiset raaka-aineet takaavat herkutteluhetket

Ajan henki suosii keittiöharrastusta ja maukkaan, suuritöisenkin ruoan valmistusta omassa kotikeittiössä. Useat perheet valmistavat ruokaa etenkin viikonloppuisin pitkän kaavan mukaan. Tällöin kiinnitetään myös tavallista enemmän huomiota raaka-aineiden alkuperään, laatuun, makuun ja terveellisyyteen. Mutta mitä kaikkea on laadukkaan ruoan eteen tehty jo ennen kotikeittiön toimia?

Lähiruoka on laadukasta

Laatu alkaa jo maatiloilta ja kalavesiltä. Niiden suoramyynti on kasvanut viime vuosina huikeasti ja kotikokit ovat oppineet luottamaan turvalliseen elintarviketoimittajaansa. Erityisesti vihannekset ja marjat ovat löytäneet tiensä maatilalta suoraan kuluttajan keittiöön.

Elintarviketehtaan käyttämät raaka-aineet tulevat myös usein läheisiltä maatiloilta. Tehdas voi tehdä viljelijöiden kanssa sopimuksia tiettyjen kasvien viljelemisestä tai eläinten kasvattamisesta. Tähän sopimustuotantoon on sisällytetty usein laatutavoitteita. Lähellä tuotetun ruoan ostaminen on ekologista. Lyhyet kuljetukset säästävät energiaa ja tuotteet päätyvät myös tuoreempina niin teollisuuden kuin kotitalouksien käyttöön. Norjasta rahdattu lohi ei tässä mielessä ole ympäristöystävällistä. Lähiruoan suosiminen myös pitää suomalaisen maaseudun elinvoimaisena.

Ammattitaito kaiken takana

Jotta kotikokitkin voivat luottaa käyttämiensä elintarvikkeiden korkeaan laatuun, on luotettava koko suomalaisen elintarviketuotannon ammattitaitoon. Laatuun kiinnitetäänkin huomiota ja sitä seurataan katkeamatta elintarvikeketjun ensimmäisestä istutettavasta siemenestä aina kaupan omavalvontaan ja kotiin kannettavaan ruokakassiin asti.

Kun kotona valmistaa, tietää mitä syö ja valmistusohjeita löytyy

Elintarvikkeet kulkevat useinkin pitkän matkan ja tarkkaan valvotun tien ennen päätymistään perheen lähikauppaan.. Perheen ruokahetkeä suunnitellessaan voi siis jokainen varmistaa hyvän laadun ostaessaan kotimaisia tuotteita. Koko suomalainen elintarvikesektori väittää olevansa sitoutunut turvallisen ja hyvänmakuisen ruoan tuottamiseen. Kotimaiseen laatuun ja tekijöiden ammattitaitoon voi luottaa. Onko näin?

Kotona voi elintarvikkeiden laatuun ja turvallisuuteen vaikuttaa säilyttämällä elintarvikkeita oikeassa lämpötilassa ja noudattamalla pakkauksiin merkittyjä ohjeita. Tärkeää on, että ruoka valmistetaan korkealaatuisista raaka-aineista puhtain käsin ja välinein.

Faktalaatikko

Tämän päivän kuluttaja haluaisi syödä entistä enemmän tuoretta, maukasta ja turvallista kalaa. Myös elintarvikkeiden elintarviketuotannon eettisyys, ruoan koostumus ja ravintoaineiden vaikutukset ovat ajankohtaisia teemoja. Suomalaiset maanviljelijät, kalastajat, elintarviketeollisuus, kauppa, luovat yhdessä Suomesta vahvaa elintarvikkeiden laatumaan. Ainutlaatuisen elintarvikeketjun laatutyön perustana on toimialan yhteinen sitoutuminen kansalliseen laatustrategiaan.
Laatustrategian tavoitteena ei aina ole suinkaan kehittää kotimaisen elintarvikeketjun vahvuuksia, kuten kuluttajan luottamukseen perustuvaa kilpailuetua ja yhteisen toiminnan tehostumiseen perustuvaa kilpailukykyä, vaan omaa etua. Heidän strategiallaan ei aina suinkaan haluta vahvistaa yhteiskuntavastuullista toimintatapaa, eikä parantaa kuluttajan tietoisuutta kotimaisen elintarviketalouden toiminnasta ja sen kokonaisvaikutusta, vaan rakentaa entistä enemmän omaa strategiaansa, joissa toisten äidit tekevät meidän lasten ruuat.
--------------------------------------------------------------------------------
Yli miljoona suomalaista nauttii lounaansa kodin ulkopuolella

Työpaikkaruokailu, päiväkotisyöminen ja jopa varusmiehet syövät toisten tekemää ruokaa. Varusmiehet eivät enää siivoa tupiaan, eivät kuori perunoita, eivätkä tiskaa. Suomen ”raskaassa” poikamme syövät saamamme tiedon mukaan Fazer Amican valmistamia ruokia, jolla onkin huomattava markkinaosuus Suomessa.
Lainaus on Fazer Amican kotisivuilta:
Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava henkilöstö- ja opiskelijaruokailun osaaja, jonka perustehtävä on tarjota hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Toiminta-alueisiin kuuluvat myös kongressi-, kokous- ja tilausravintolat, kurssikeskukset, tavarataloravintolat ja -kahvilat, suurtapahtumien ravintolapalvelut sekä juhlien järjestäminen. Lisäksi ruokailupalveluja hoidetaan kasvavassa määrin päiväkodeissa, sairaaloissa ja palvelutaloissa. Fazer Amica vastaa myös asiakasyrityksiensä edustustarjoiluista.

Kaikkiaan Fazer Amicalla on 1400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Suomessa Fazer Amicalla on hoidossaan yli 920 ravintolaa ja palveluksessaan 4000 työntekijää. Liikevaihto oli viime vuonna 250 miljoonaa euroa.

 
 
| Etusivu | Kalaruokaaverkossa | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
2602162
 
Hovinsalon.fi, Ruusulankatu 11 A 9, 00260 Helsinki
Webbinen.net