Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
- -
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Vko 1, 2007 Tuoremätien saatavuudet (taulukko)   • Vko 2, 2007 WWF kehottaa välttämään näiden kalojen ostamista   • Vko 3, 2007 Öljykatastrofi, norjalaisten kassilohi   • Vko 4, 2007 Kalakukko-Le poisson croute/ Poisson et porc .   • Vko 5, 2007 Kalakeitto voitti kalapuikot.   • Vko 6, 2007 JP Chenet on ranskalainen viinibrändi   • Vko 7, 2007 Laskiaisen jälkeen paastotaan   • Vko 8, 2007 Koiran vuodesta sian vuodeksi. Virolaista kuhaa.   • Vko 9, 2007 Laulava kalaruoan ystävä Andalusiasta, Vihreät ruodot...   • Vko 10, 2007 Jos on tarvetta laihtua, vaihda kalaan, se on siinä!   • Vko 11, 2007 Punainen viiva, haukikausi lähestyy.   • Vko 12, 2007 Haukiohjeita, äyriäissivut uusiksi   • Vko 12, 2007 (EXTRA) Kalan Valmistustapoja, keittäminen   • Vko 13, 2007 Eettinen kuluttaminen. Mitä se on?   • Vko 14, 2007 Carne humana, päivä ilman lihaa   • Vko 15, 2007 Kala-, kana- ja lihaliemi- kuutiot me tunnemme...   • Vko 16, 2007 Suolaton kala on kuin talo ilman aitanpolulla astelevaa...   • Vko 17, 2007 Tapas ei ole ateria, mutta Vappuna...   • Vko 18, 2007 Ankeriaan savustaminen, antibioottien tärkeys   • Vko 19, 2007 Ruokaöljyissä löytyy, valmisruokien säilyminen   • Vko 20, 2007 Testaa, hallitsetko sinä syömisen   • Vko 21, 2007 Matkaraportti Pielisjokea Pieliselle..   • Vko 22, 2007 Elintarvikkeet kesähelteellä, uutta perunaa   • Vko 23, 2007 Karjatalouden kasvihuonepäästöt 18 %.   • Vko 24, 2007 Karppia Töölön lahdelta, silliä ja uutta perunaa.   • Vko 25, 2007 Kalaa, kanaa vai grillimakkaraa Juhannuksena   • Vko 26, 2007 Alko tekee itsensä tarpeettomaksi   • Vko 27, 2007 Kalasta itse kalasi – jää rahaa muuhun.   • Vko 28, 2007 Kalastusraporttti Irlannista   • Vko 29, 2007 Kalansaalis torstaina 19.7. – loistava tulevaisuus   • Vko 30, 2007 Verkkojen kokeminen yli veneen partaan   • Vko 31 2007 Turvalliset elintarvikkeet   • Vko 32 2007 Kasvihuoneilmiö   • Vko 33 2007 Kuluttajalla on oikeus tietää ruuan alkuperä   • Vko 34 2007 Kuluttajat elintarvikeviidakossa,hanke opastaa   • Vko 35 2007 Saimaannieriää kalatiskissä   • Vko 36 2007 Siian kasvatus lisääntyy Suomessa   • Vko 37 2007 Ruokaleivän hinta noussut   • Vko 38 2007 Sammen kasvatus alkanut Suomessa   • Vko 39 2007 Alle kilolla rehua tuotetaan jopa kilo kirjolohta   • Vko 40 2007 Palellaan sanoi Paellan tekijä   • Vko 41 2007 Kalamurekkeet, paistaminen ja hiillostaminen.   • Vko 42 2007 Sydämellisesti kuituja   • Vko 43 2007 Kalassa on proteiineja 14, 23 prosenttia   • Vko 44 2007 Suomalaisten ruokakori uhkaa hupenevia sademetsiä   • Vko 45 2007 Tarunhohtoinen hedelmä   • Vko 46 2007 Saimaannieriä on parhaimmillaan paistettuna   • Vko 47 2007 Sydänliitto myöntää Sydänmerkki-aterian käyttöoikeuksia   • Vko 48 2007 Jouluiloa ilman lisäkiloja   • Vko 49 2007 Palautuspullojen valikoima laajenee 1.1.2008   • Vko 50 2007 Balin ilmastokokouksessa....   • Vko 51 2007 Kalakauppiaalla on jouluna paras apaja   • Vko 52 2007 Kalaruokaverkon vuoden 2007 viimeinen tiedote 

Vko 16, 2007 Suolaton kala on kuin talo ilman aitanpolulla...


KALARUOKAVERKKO Tiedote
17.4.2007
--------------------------------------------------------------------------------
Turvakamerat valvovat kulkuamme. Henkilötunnusta tarvitaan entistä useammin asioidessamme virastoissa ja tilaillessamme eri hyödykkeitä esim. netissä.
Tänä päivänä julkisen terveydenhuollon mielestä emme osaa valmistaa oikeanlaista ruokaa. Meitä syyllistetään liikalihavuudesta, vääränlaisista rasvoista, liikasuolan käytöstä, mistä vielä. Toisaalta jokaisen suomalainen tv-kanava suoltaa tuutistaan mitä hienoimpia ruoanvalmistusohjelmia, toisaalta tv-mainonta lanseeraa mikrovalmiita valmisruokia. Ilmiselvästi lihajalosteiden valmistajien on mainostettava entistä omia tuotteitaan koska makkaran syönti ei ole in.


EMMEKÖ OSAA MAISTAA SUOLAN MÄÄRÄÄ RUOASSAMME?
(Sydänmerkki osoittaa jatkossakin vähäsuolaiset tuotteet)

Pakkausmerkintä "vähäsuolainen" poistuu elintarvikkeista heinäkuun alussa uuden EU:n asetuksen myötä. Sydänmerkki jää osoittamaan, että tuotteessa on vähemmän suolaa ja ohjaa muutenkin terveellisempiin valintoihin.
Merkintä elintarvikkeiden vähäsuolaisuudesta poistuu siksi, että vähäsuolaisuuden raja muuttuu niin alhaiseksi, ettei juuri mikään elintarvike alita sitä. Uusi asetus määrää vähäsuolaisuuden rajaksi 0,3 grammaa suolaa sataa grammaa kohti. Sydänmerkki näyttää muuttuvassa tilanteessakin tehokkaasti kuluttajille, että tuotteessa on vähemmän suolaa, sokeria ja rasvaa ja että rasva on hyvälaatuista. EU-asetus ei kiellä Sydänmerkin käyttöä.

SUOLAN MÄÄRÄ ON MAKU-, EI PROSENTTIKYSYMYS.

Sydänmerkki on helppotajuinen täydennys pakkausmerkintöihin, koska se kertoo yhdellä silmäyksellä, että tuote on tuoteryhmässään rasvan määrän ja laadun sekä suolan ja sokerin määrän suhteen parempi valinta. Pakkausmerkinnät ovat kuluttajalle suunnatun ravitsemusviestinnän välineitä. Sydänmerkki auttaa elintarviketeollisuutta viestimään kuluttajille, että tuote on mm. vähäsuolaisempi.

Sydänmerkin käyttöoikeus voidaan hakemuksesta myöntää tuotteelle, jonka suolapitoisuus on alhaisempi kuin tuoteryhmässä keskimäärin. Sydänmerkin saadakseen tuote täyttää muutkin merkkijärjestelmän kriteerit. Tällä hetkellä Sydänmerkin käyttöoikeuden saaneita tuotteita on noin 260. Vuonna 2000 markkinoille tuodun merkkijärjestelmän vastuutahoina ovat Suomen Sydänliitto ry ja Suomen Diabetesliitto ry.
Valtakunnallista Sydänviikkoa vietetään tällä viikolla, nyt jo 18. kertaa. Sydänviikko on terveellisten elämäntapojen teemaviikko, jota organisoi Suomen Sydänliitto piireineen ja yhdistyksineen. Sydänviikon teemana on ”Pieni ottaa isosta mallia kaikessa”. Sydänmerkki-tuotteet sopivat kaikille ja kaikenikäisille.

NUUKUUSVIIKKO?
Elämme yltäkylläisyyden maailmassa (Jaakko Kolmonen)

Valtakunnallisen Nuukuusviikon eli jokakeväisen luonnonvarojen säästämisen teemaviikon tämän vuoden teemana on onnea ostamatta. Viikon tarkoituksena on tuoda esille sitä, miten vähemmälläkin materian kulutuksella voi olla onnellinen. Vaikka varallisuus ja sitä myötä kulutus ovat varsinkin länsimaissa kasvaneet viime vuosikymmeninä, ihmisten onnellisuus ei ole lisääntynyt vastaavaan tahtiin. Nuukuusviikolla pohditaan kuluttamisen kohtuullisuutta, oikeudenmukaisuutta sekä kannustetaan kulutuksen vähentämiseen erilaisten tapahtumien yhteydessä ympäri maan.

 
 
| Etusivu | Kalaruokaaverkossa | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
2602238
 
Hovinsalon.fi, Ruusulankatu 11 A 9, 00260 Helsinki
Webbinen.net