Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
- -
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Vko 1, 2007 Tuoremätien saatavuudet (taulukko)   • Vko 2, 2007 WWF kehottaa välttämään näiden kalojen ostamista   • Vko 3, 2007 Öljykatastrofi, norjalaisten kassilohi   • Vko 4, 2007 Kalakukko-Le poisson croute/ Poisson et porc .   • Vko 5, 2007 Kalakeitto voitti kalapuikot.   • Vko 6, 2007 JP Chenet on ranskalainen viinibrändi   • Vko 7, 2007 Laskiaisen jälkeen paastotaan   • Vko 8, 2007 Koiran vuodesta sian vuodeksi. Virolaista kuhaa.   • Vko 9, 2007 Laulava kalaruoan ystävä Andalusiasta, Vihreät ruodot...   • Vko 10, 2007 Jos on tarvetta laihtua, vaihda kalaan, se on siinä!   • Vko 11, 2007 Punainen viiva, haukikausi lähestyy.   • Vko 12, 2007 Haukiohjeita, äyriäissivut uusiksi   • Vko 12, 2007 (EXTRA) Kalan Valmistustapoja, keittäminen   • Vko 13, 2007 Eettinen kuluttaminen. Mitä se on?   • Vko 14, 2007 Carne humana, päivä ilman lihaa   • Vko 15, 2007 Kala-, kana- ja lihaliemi- kuutiot me tunnemme...   • Vko 16, 2007 Suolaton kala on kuin talo ilman aitanpolulla astelevaa...   • Vko 17, 2007 Tapas ei ole ateria, mutta Vappuna...   • Vko 18, 2007 Ankeriaan savustaminen, antibioottien tärkeys   • Vko 19, 2007 Ruokaöljyissä löytyy, valmisruokien säilyminen   • Vko 20, 2007 Testaa, hallitsetko sinä syömisen   • Vko 21, 2007 Matkaraportti Pielisjokea Pieliselle..   • Vko 22, 2007 Elintarvikkeet kesähelteellä, uutta perunaa   • Vko 23, 2007 Karjatalouden kasvihuonepäästöt 18 %.   • Vko 24, 2007 Karppia Töölön lahdelta, silliä ja uutta perunaa.   • Vko 25, 2007 Kalaa, kanaa vai grillimakkaraa Juhannuksena   • Vko 26, 2007 Alko tekee itsensä tarpeettomaksi   • Vko 27, 2007 Kalasta itse kalasi – jää rahaa muuhun.   • Vko 28, 2007 Kalastusraporttti Irlannista   • Vko 29, 2007 Kalansaalis torstaina 19.7. – loistava tulevaisuus   • Vko 30, 2007 Verkkojen kokeminen yli veneen partaan   • Vko 31 2007 Turvalliset elintarvikkeet   • Vko 32 2007 Kasvihuoneilmiö   • Vko 33 2007 Kuluttajalla on oikeus tietää ruuan alkuperä   • Vko 34 2007 Kuluttajat elintarvikeviidakossa,hanke opastaa   • Vko 35 2007 Saimaannieriää kalatiskissä   • Vko 36 2007 Siian kasvatus lisääntyy Suomessa   • Vko 37 2007 Ruokaleivän hinta noussut   • Vko 38 2007 Sammen kasvatus alkanut Suomessa   • Vko 39 2007 Alle kilolla rehua tuotetaan jopa kilo kirjolohta   • Vko 40 2007 Palellaan sanoi Paellan tekijä   • Vko 41 2007 Kalamurekkeet, paistaminen ja hiillostaminen.   • Vko 42 2007 Sydämellisesti kuituja   • Vko 43 2007 Kalassa on proteiineja 14, 23 prosenttia   • Vko 44 2007 Suomalaisten ruokakori uhkaa hupenevia sademetsiä   • Vko 45 2007 Tarunhohtoinen hedelmä   • Vko 46 2007 Saimaannieriä on parhaimmillaan paistettuna   • Vko 47 2007 Sydänliitto myöntää Sydänmerkki-aterian käyttöoikeuksia   • Vko 48 2007 Jouluiloa ilman lisäkiloja   • Vko 49 2007 Palautuspullojen valikoima laajenee 1.1.2008   • Vko 50 2007 Balin ilmastokokouksessa....   • Vko 51 2007 Kalakauppiaalla on jouluna paras apaja   • Vko 52 2007 Kalaruokaverkon vuoden 2007 viimeinen tiedote 

Vko 26, 2007 Alko tekee itsensä tarpeettomaksi


KALARUOKAVERKKO Tiedote
29.6.2007
--------------------------------------------------------------------------------
Päivittäistavarakauppa ry:n TNS Gallup Oy:llä teettämän tutkimuksen mukaan 46 % suomalaisista haluaisi miedot viinit elintarvikeliikkeisiin. Vuosi sitten myynnin olisi sallinut 51 % suomalaisista.

Viinin myynnin vapauttamisen kannatuksen laskun on tulkittu johtuvan alkoholipoliittisesta keskustelusta, jossa on painotettu alkoholin kulutuksen kasvun aiheuttamia haittavaikutuksia. Tämän tulkinnan mukaan ihmisten mielipiteet siitä, mistä alkoholia pitäisi saada ostaa, muuttuvat monopolia suosiviksi samalla kun heidän huolensa alkoholin haitoista kasvaa.

Vähemmän on tuotu esiin sitä, että alkoholimonopolin markkinalähtöinen toiminta näkyy muun muassa myymäläverkoston kattavuutena ja myymälöiden sijaintina kaupan suurmyymälöiden kainalossa. Tämä lisää kuluttajien tyytyväisyyttä monopoliin ja vähentää tarvetta muutokseen. Julkisessa keskustelussa ei ole myöskään käsitelty sitä, että Alko rapauttaa lähikauppaverkkoa. Tämä rajoittaa tulevaisuudessa erityisesti ikääntyvän väestön palveluja. Myös sääntelyn ja tuottavuuden yhteys on vasta tulossa keskusteluun.

Päivittäistavarakauppa ry:n mielestä tutkimustulos kertoo siitä, että Alko tekee itsensä tarpeettomaksi eikä monopolilla ole enää saatavuutta rajoittavaa merkitystä. Suomalaista alkoholikulttuuria heikentääkin harjoitetun alkoholipolitiikan epäuskottavuus. Tehdyt alkoholipoliittiset toimet on suunnattu maksimoimaan valtion verotulojen tai valtionyhtiöiden Alkon ja Altian myynnin kasvu. Ristiriitaisuuksista valtion monopolien johtamisessa kertoo omalla tavallaan Altian pääjohtajan ero.

Päivittäiskauppa ry selvitti alkoholijuomien vähittäismyynnin ja jakelun järjestämistä toukokuun alkupuolella. TNS Gallup Oy:n tekemiin puhelinhaastatteluihin vastasi 1 000 suomalaista.


Kotitarvekalastus.

Todennäköisesti ensimmäisen yön vedessä olleita verkkoja koetaan 5.7. Harjoitamme pääasiassa verkkokalastusta josta raportoimme viikottain. Pysykää verkossa sillä saaliista valmistetaan kalaruokaa joka syödään.

Etenkin korkeakoulutason tutkinnon suorittaneet väestöryhmät suhtautuvat keskimääräistä suopeammin ajatukseen viinien ja vahvan oluen myynnin sallimisesta joko kaikissa tai viranomaisen luvan saaneissa elintarvikeliikkeissä. Pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan asukkaat olisivat hieman muuta väestöä innokkaammin uusimassa alkoholijuomien myyntijärjestelyjä.

Miehet ovat asenteissaan jonkin verran vapaamielisempiä kuin naiset. Miehistä 50 % luovuttaisi mietojen viinien myyntioikeudet viranomaisen luvalla toimiviin tai kaikkiin elintarvikeliikkeisiin, kun taas naisista samaa kannattaa 43 %.

Ikäryhmissä 25–34- ja 50–64-vuotiaat on runsaasti niitä, jotka haluaisivat elintarvikeliikkeissä myytävän mietoja viinejä. Etenkin 25–34 -vuotiaat ovat muuttaneet käsityksiään hieman aiempaa varovaisemmiksi. Eläkeikäiset suhtautuvat tiukimmin alkoholijuomien myynnin vapauttamiseen.

Puolueittain tarkasteltuna vapaamielisimpiä ovat kokoomuksen ja vihreiden kannattajat. Keskustan ja vasemmistoliiton kannattajat sen sijaan suhtautuvat keskimääräistä kielteisemmin ajatukseen nelosoluen ja mietojen viinien siirtämisestä elintarvikeliikkeisiin.
--------------------------------------------------------------------------------
Vaihtelevat sääolot tekevät kepposia maataloudelle (STT )

Alkukesän vaihtelevat sääolot ovat aiheuttaneet ongelmia maataloustuotteille. Sateiden epätasainen esiintyvyys maan eri osissa on haitannut viljojen ja heinien kasvukautta ja korjuuta.

Siinä, missä Pirkanmaalla ja lounaisilla rannikkoalueilla kasvustot kärsivät kuivuudesta, uhkaavat sateet hidastaa heinätöiden etenemistä Etelä- ja Pohjois-Suomessa.

Varhaisperunan satokausi on päättymässä. Sato jäi odotettua pienemmäksi helteiden vuoksi, mutta kesä- ja varastoperunan kasvustot ovat kehittyneet hyvin ja niistä odotetaan normaalia satoa. Rypsiä sen sijaan saadaan tänä kesänä tavanomaista vähemmän, sillä kirvat ovat tuhonneet rypsikasvustoja laajoilla alueilla.

Vihannesviljelmiä ovat kiusanneet kuivuuden lisäksi toukokuun ankarat hallat. Varhaisvihanneksia on valmistunut kysyntää vähemmän ja myös keskikesän kasvustot kaipaavat kipeästi vettä varsinkin Etelä-Suomessa. Itä-Suomessa satoa sen sijaan ovat verottaneet rankkasateet.

Alkukesän harsolla suojattujen mansikkakasvustojen sato jäi kuivuuden takia sekä määrältään että laadultaan tavanomaista heikommaksi. Lähiviikkojen aikana alkavasta avomaan mansikan pääsatokaudesta odotetaan kuitenkin normaalia. Suomessa saataneen tänä vuonna mansikkaa yhteensä 11-13 miljoonaa kiloa.

 
 
| Etusivu | Kalaruokaaverkossa | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
2478660
 
Hovinsalon.fi, Ruusulankatu 11 A 9, 00260 Helsinki
Webbinen.net