Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
- -
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Vko 1, 2007 Tuoremätien saatavuudet (taulukko)   • Vko 2, 2007 WWF kehottaa välttämään näiden kalojen ostamista   • Vko 3, 2007 Öljykatastrofi, norjalaisten kassilohi   • Vko 4, 2007 Kalakukko-Le poisson croute/ Poisson et porc .   • Vko 5, 2007 Kalakeitto voitti kalapuikot.   • Vko 6, 2007 JP Chenet on ranskalainen viinibrändi   • Vko 7, 2007 Laskiaisen jälkeen paastotaan   • Vko 8, 2007 Koiran vuodesta sian vuodeksi. Virolaista kuhaa.   • Vko 9, 2007 Laulava kalaruoan ystävä Andalusiasta, Vihreät ruodot...   • Vko 10, 2007 Jos on tarvetta laihtua, vaihda kalaan, se on siinä!   • Vko 11, 2007 Punainen viiva, haukikausi lähestyy.   • Vko 12, 2007 Haukiohjeita, äyriäissivut uusiksi   • Vko 12, 2007 (EXTRA) Kalan Valmistustapoja, keittäminen   • Vko 13, 2007 Eettinen kuluttaminen. Mitä se on?   • Vko 14, 2007 Carne humana, päivä ilman lihaa   • Vko 15, 2007 Kala-, kana- ja lihaliemi- kuutiot me tunnemme...   • Vko 16, 2007 Suolaton kala on kuin talo ilman aitanpolulla astelevaa...   • Vko 17, 2007 Tapas ei ole ateria, mutta Vappuna...   • Vko 18, 2007 Ankeriaan savustaminen, antibioottien tärkeys   • Vko 19, 2007 Ruokaöljyissä löytyy, valmisruokien säilyminen   • Vko 20, 2007 Testaa, hallitsetko sinä syömisen   • Vko 21, 2007 Matkaraportti Pielisjokea Pieliselle..   • Vko 22, 2007 Elintarvikkeet kesähelteellä, uutta perunaa   • Vko 23, 2007 Karjatalouden kasvihuonepäästöt 18 %.   • Vko 24, 2007 Karppia Töölön lahdelta, silliä ja uutta perunaa.   • Vko 25, 2007 Kalaa, kanaa vai grillimakkaraa Juhannuksena   • Vko 26, 2007 Alko tekee itsensä tarpeettomaksi   • Vko 27, 2007 Kalasta itse kalasi – jää rahaa muuhun.   • Vko 28, 2007 Kalastusraporttti Irlannista   • Vko 29, 2007 Kalansaalis torstaina 19.7. – loistava tulevaisuus   • Vko 30, 2007 Verkkojen kokeminen yli veneen partaan   • Vko 31 2007 Turvalliset elintarvikkeet   • Vko 32 2007 Kasvihuoneilmiö   • Vko 33 2007 Kuluttajalla on oikeus tietää ruuan alkuperä   • Vko 34 2007 Kuluttajat elintarvikeviidakossa,hanke opastaa   • Vko 35 2007 Saimaannieriää kalatiskissä   • Vko 36 2007 Siian kasvatus lisääntyy Suomessa   • Vko 37 2007 Ruokaleivän hinta noussut   • Vko 38 2007 Sammen kasvatus alkanut Suomessa   • Vko 39 2007 Alle kilolla rehua tuotetaan jopa kilo kirjolohta   • Vko 40 2007 Palellaan sanoi Paellan tekijä   • Vko 41 2007 Kalamurekkeet, paistaminen ja hiillostaminen.   • Vko 42 2007 Sydämellisesti kuituja   • Vko 43 2007 Kalassa on proteiineja 14, 23 prosenttia   • Vko 44 2007 Suomalaisten ruokakori uhkaa hupenevia sademetsiä   • Vko 45 2007 Tarunhohtoinen hedelmä   • Vko 46 2007 Saimaannieriä on parhaimmillaan paistettuna   • Vko 47 2007 Sydänliitto myöntää Sydänmerkki-aterian käyttöoikeuksia   • Vko 48 2007 Jouluiloa ilman lisäkiloja   • Vko 49 2007 Palautuspullojen valikoima laajenee 1.1.2008   • Vko 50 2007 Balin ilmastokokouksessa....   • Vko 51 2007 Kalakauppiaalla on jouluna paras apaja   • Vko 52 2007 Kalaruokaverkon vuoden 2007 viimeinen tiedote 

Tiedote 23.8.2007


Kuluttajat elintarvikeviidakossa -hanke opastaa pakkauslukutaitoa

Kuluttajat haluavat elintarvikkeisiin ravitsemusta koskevia merkintöjä, mutta eivät osaa hyödyntää niitä valintatilanteessa. Pakattujen tuotteiden myyntilukujen valossa elintarvikkeiden pakkauslukutaidolla on terveydelle merkitystä. Kaupan elintarvikevalikoimista yli 90 % on pakattuja tuotteita. Nykyisten merkintöjen perusteella voi tehdä päätelmiä tuotteen terveellisyydestä. Parhaimmillaan ainesosaluettelo, ravintosisältötaulukko sekä ravitsemus- ja terveysväitteet voivat ohjata parempiin valintoihin.

Suomen Kuluttajaliitto julkisti tänään Kuluttajat elintarvikeviidakossa -hankkeen. Sen tavoitteena on terveyden edistäminen pakkauslukutaitoa parantamalla. Tiedotustilaisuudessa Kansanterveyslaitoksen pääjohtaja, professori Pekka Puska totesi, että ihmiset haluavat syödä terveellisesti. Tärkeätä on löytää oikeita tapoja, millä kansalaisia voidaan auttaa tekemään terveyden kannalta suositeltavia valintoja. Puskan mukaan 1.7.2007 voimaan tullut EU:n ravitsemus- ja terveysväitteitä koskeva asetus helpottaa terveellisempien valintojen tekemistä. Puska korosti myös suomalaisen Sydänmerkin luotettavuutta.


Kuluttajat elintarvikeviidakossa -hankkeen kohderyhmänä ovat nuoret miehet ja lapsiperheet, jotka ovat pakattujen elintarvikkeiden suurkuluttajia.

Kansallisten ruuankäyttöselvitysten mukaan nämä ryhmät ovat ruokavalinnoiltaan keskimääräistä heikompia. Syyskuussa 2007 Suomen Kuluttajaliitto aloittaa uudenlaisen terveyden edistämisen kampanjan yhteistyössä Rakennusliiton kanssa. Näin tavoitetaan haasteellinen nuorten miesten ryhmä. Tammikuussa 2008 lähestytään lapsiperheitä yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa. Sen laajan verkoston avulla saadaan tuhansia kontakteja lapsiperheisiin. Molemmissa kohderyhmissä suositeltavia ruokavalintoja käsitellään kokonaisvaltaisesti; pakkausmerkintöjen ohella keskitytään ravitsemuksen perusasioihin.

Suomen Kuluttajaliitto koostaa yhteistyössä Elintarviketeollisuusliiton kanssa kuluttajille ja ravitsemus- ja terveysalan ammattilaisille oppaan, jossa käsitellään ravitsemuksellisia pakkausmerkintöjä. Kotitalousopettajien liiton sekä Liikunnan ja terveystiedon opettajien etujärjestön kanssa tehdään elintarvikkeiden pakkausmerkintöjä käsittelevää opetusmateriaalia.

Osana Kuluttajat elintarvikeviidakossa -hanketta toteutetaan myös kaksi opinnäytetyötä. Niiden aiheina ovat lapsiperheet ja elintarvikkeiden pakkausmerkinnät sekä lapsiin kohdistuva elintarvikemarkkinointi.




Lähiruoan puolesta polkupyörällä Rovaniemeltä Helsinkiin 27.8.

Suomen ensimmäinen Lähiruokaviesti polkaistaan liikkeelle maanantaina 27.8. Rovaniemen Lordin aukiolta. Seitsemässä joukkueessa ajettava polkupyöräviesti etenee Oulun, Jyväskylän ja Tampereen kautta aina Helsinkiin Eduskuntatalon portaille, jonne saavutaan perjantaina 31.8. klo 10. Kutsumme tiedotusvälineiden edustajia seuraamaan viestin etenemistä.

Iloisen joukkuetapahtuman tavoitteena on muistuttaa päättäjiä ja kuluttajia lähiruoan tärkeydestä, mausta ja tuoreudesta sekä sen hyvistä vaikutuksista mm. maakuntien työllisyyteen. Viestiosuudet ovat pituudeltaan 25-60 km, joten yhteensä yli 200 henkilöä pyöräilee oman osuutensa lähiruoan puolesta. VIP-joukkueessa polkee muun muassa kansanedustajia, kunnallispoliitikkoja, yrityselämän edustajia sekä julkkiksia kuten tv:stä tuttu maajussi Risto Pelkonen.

Viesti loppuu perjantaina 31.8. klo 9.45 eduskuntatalon portaille, jonne saavutaan näyttävästi

Mannerheimintietä ratsain, polkupyörällä ja kävellen. Lopputilaisuudessa MTK:n puheenjohtaja Michael Hornborg luovuttaa vetoomuksen lähiruoan puolesta maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtajalle, kansanedustaja Jari Lepälle.

Vaihtopaikat:

Rovaniemi ma 27.8. klo 9.15 Lordin aukio (Sampokeskuksen vieressä)
Oulu ti 28.8. klo 9.15 Kauppahallin kahvio (Oulun torilla)
Jyväskylä ke 29.8. klo 9.15 Aren aukio (Kauppakadun päässä)
Laitikkala to 30.8. klo 9.15 Rönnvikin viinitila (Hämeenlinnantie 270)
Päätöstilaisuus
Helsinki pe 31.8. klo 9.45 Eduskuntalon portaat (Mannerheimintie 30)

Lähiruokaviestin saavuttua maaliin alkavat valtakunnalliset lähiruokaviikot, jotka kestävät syyskuun loppuun asti. Tasavallan presidentti Tarja Halonen toimii Lähiruokaviestin ja -viikkojen suojelijana.


 
 
| Etusivu | Kalaruokaaverkossa | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
2598654
 
Hovinsalon.fi, Ruusulankatu 11 A 9, 00260 Helsinki
Webbinen.net