Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
- -
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Vko 1, 2007 Tuoremätien saatavuudet (taulukko)   • Vko 2, 2007 WWF kehottaa välttämään näiden kalojen ostamista   • Vko 3, 2007 Öljykatastrofi, norjalaisten kassilohi   • Vko 4, 2007 Kalakukko-Le poisson croute/ Poisson et porc .   • Vko 5, 2007 Kalakeitto voitti kalapuikot.   • Vko 6, 2007 JP Chenet on ranskalainen viinibrändi   • Vko 7, 2007 Laskiaisen jälkeen paastotaan   • Vko 8, 2007 Koiran vuodesta sian vuodeksi. Virolaista kuhaa.   • Vko 9, 2007 Laulava kalaruoan ystävä Andalusiasta, Vihreät ruodot...   • Vko 10, 2007 Jos on tarvetta laihtua, vaihda kalaan, se on siinä!   • Vko 11, 2007 Punainen viiva, haukikausi lähestyy.   • Vko 12, 2007 Haukiohjeita, äyriäissivut uusiksi   • Vko 12, 2007 (EXTRA) Kalan Valmistustapoja, keittäminen   • Vko 13, 2007 Eettinen kuluttaminen. Mitä se on?   • Vko 14, 2007 Carne humana, päivä ilman lihaa   • Vko 15, 2007 Kala-, kana- ja lihaliemi- kuutiot me tunnemme...   • Vko 16, 2007 Suolaton kala on kuin talo ilman aitanpolulla astelevaa...   • Vko 17, 2007 Tapas ei ole ateria, mutta Vappuna...   • Vko 18, 2007 Ankeriaan savustaminen, antibioottien tärkeys   • Vko 19, 2007 Ruokaöljyissä löytyy, valmisruokien säilyminen   • Vko 20, 2007 Testaa, hallitsetko sinä syömisen   • Vko 21, 2007 Matkaraportti Pielisjokea Pieliselle..   • Vko 22, 2007 Elintarvikkeet kesähelteellä, uutta perunaa   • Vko 23, 2007 Karjatalouden kasvihuonepäästöt 18 %.   • Vko 24, 2007 Karppia Töölön lahdelta, silliä ja uutta perunaa.   • Vko 25, 2007 Kalaa, kanaa vai grillimakkaraa Juhannuksena   • Vko 26, 2007 Alko tekee itsensä tarpeettomaksi   • Vko 27, 2007 Kalasta itse kalasi – jää rahaa muuhun.   • Vko 28, 2007 Kalastusraporttti Irlannista   • Vko 29, 2007 Kalansaalis torstaina 19.7. – loistava tulevaisuus   • Vko 30, 2007 Verkkojen kokeminen yli veneen partaan   • Vko 31 2007 Turvalliset elintarvikkeet   • Vko 32 2007 Kasvihuoneilmiö   • Vko 33 2007 Kuluttajalla on oikeus tietää ruuan alkuperä   • Vko 34 2007 Kuluttajat elintarvikeviidakossa,hanke opastaa   • Vko 35 2007 Saimaannieriää kalatiskissä   • Vko 36 2007 Siian kasvatus lisääntyy Suomessa   • Vko 37 2007 Ruokaleivän hinta noussut   • Vko 38 2007 Sammen kasvatus alkanut Suomessa   • Vko 39 2007 Alle kilolla rehua tuotetaan jopa kilo kirjolohta   • Vko 40 2007 Palellaan sanoi Paellan tekijä   • Vko 41 2007 Kalamurekkeet, paistaminen ja hiillostaminen.   • Vko 42 2007 Sydämellisesti kuituja   • Vko 43 2007 Kalassa on proteiineja 14, 23 prosenttia   • Vko 44 2007 Suomalaisten ruokakori uhkaa hupenevia sademetsiä   • Vko 45 2007 Tarunhohtoinen hedelmä   • Vko 46 2007 Saimaannieriä on parhaimmillaan paistettuna   • Vko 47 2007 Sydänliitto myöntää Sydänmerkki-aterian käyttöoikeuksia   • Vko 48 2007 Jouluiloa ilman lisäkiloja   • Vko 49 2007 Palautuspullojen valikoima laajenee 1.1.2008   • Vko 50 2007 Balin ilmastokokouksessa....   • Vko 51 2007 Kalakauppiaalla on jouluna paras apaja   • Vko 52 2007 Kalaruokaverkon vuoden 2007 viimeinen tiedote 

TIEDOTE 20.11.2007




Saimaannieriä on nieriästä jääkauden jälkeen Saimaaseen eristynyt oma kantansa. Luonnossa saimaannieriä on erittäin uhanalainen mutta kalatiskissä sitä saa kasvatettuna. Saimaannieriä on loheen ja kirjoloheen nähden vähärasvaisempi kala. Saimaannieriä kaipaa hellän käsittelyn. Rasvaisuus tekee lihasta pehmeän mutta jos se on liian vähärasvaista, se hajoaa helposti valmistuksessa. Nopea paistaminen pannulla tuo hyvin saimaannieriän ominaismaun esiin. Pikamarinoituna se on erinomainen vaihtoehto susheihin.


Saimaannieriä on parhaimmillaan paistettuna



Saimaannieriän ruokakalakasvatus alkoi Savon sydämessä Joroisten Huutokoskella vuonna 2003. Siellä niille on rakennettu halli, jonka tiloissa kalat kasvavat kiertovesitekniikan turvin suurissa pyöreissä altaissa. Nieriälaitoksen omistaa Huutokosken Arvo-Kala Oy. Yritys on kasvattanut vuosikymmeniä kirjolohta ja kalanpoikasia istutuksiin mutta on 2000-luvulla panostanut vahvasti kiertovesitekniikkaan ja uusien kalalajien kasvattamiseen.
Oppia saimaannieriän kasvatuksesta kiertovesitekniikalla yritys on hakenut Myrskylän Hautomosta, jossa saimaannieriän poikasia on tuotettu alan pioneerin Martti Naukkarisen johdolla 1990-luvun alkuvuosista lähtien.

Saimaannieriä on lohikalaksi vähärasvainen ja lihaltaan lohta ja kirjolohta napakampi. Ruokakirjailija ja keittiömestari Maija Silvennoinen on kehittänyt saimaannieriästä uusia ruokaohjeita. Hän pitää sitä kiitollisena kalana ruoanlaitossa.
Tietysti saimaannieriästä voi valmistaa ruokaa samoilla ohjeilla kuin kirjolohestakin. Tuore, hyvälaatuinen saimaannieriä on erityisesti edukseen nopeasti paistettuna ja hyvän kastikkeen kera. Sen maku on muita lohikaloja persoonallisempi. Parhaiten se tulee esiin ilman turhia temppuja. Graavaus sopii sille hyvin, mutta suolauksen kanssa kannattaa olla varovainen. Yön yli suolaus riittää hyvin. Karkeampi sormisuola imeytyy lihaan parhaiten,
Silvennoinen kertoo.

Punainen-toimintakampanja - oikeilla elintavoilla lisää sydänterveyttä




Suomalaiset naiset pelkäävät sairastuvansa syöpään. Totuus on kuitenkin se, että he sairastuvat paljon useammin sydän- ja verisuonitauteihin. Onneksi sydän- ja verisuonitaudit ovat pitkälti ehkäistävissä, koska ne ovat elintapasairauksia. Pelkillä terveydenhoidon keinoilla sydän- ja verisuonitauteja ei voiteta. Siksi tähän työhön tarvitaan koko yhteiskunnan panosta sekä yritysten ja Sydänliiton uudenlainen yhteistyömuoto, Punainen-toimintakampanja.

Oikeilla elämäntavoilla voi omaa sairastumisriskiään pienentää jopa yli 80 prosenttia. Tarvitaan kuitenkin ripeitä toimenpiteitä ja tietoa, jotta yhä nuoremmat naiset saadaan ajattelemaan sydänterveyttään ja elintapojaan, ennen kuin on liian myöhäistä. Punainen-kampanjassa Sydänliitto levittää tietoa tiiviissä yhteistyössä yritysyhteistyökumppaneiden kanssa.

Punainen on suomalaisen, 30–45-vuotiaan naisen uudenlainen, kokonaisvaltainen asenne itseensä, sydämensä tahtoon ja terveyteen. Punainen on toimintamalli, joka pureutuu syihin, eikä vasta seurauksiin.

Punainen-kampanjan lähtökohtana on elämänlaadun parantaminen ja elämän hallinta. Kun elämä on hallinnassa, sydänkin voi paremmin,
toteaa ohjelmapäällikkö Anna-Liisa Rajala Suomen Sydänliitosta.

Suomalaisten sydänterveys on kehittynyt myönteiseen suuntaan viime vuosikymmenten aikana. Mutta nuorten naisten elintavat antavat viitteitä siitä, että myönteinen kehitys ei jatku ilman terveisiin elintapoihin kannustavaa toimintaa,
Suomen Sydänliiton puheenjohtaja Pekka Puska sanoo.
Valtimotaudit alkavat kehittyä jo lapsena, jotkut tekijät jo raskauden aikana,
Puska muistuttaa.

Punainen-toimintakampanjan toteuttaa Suomen Sydänliitto yhdessä yritysyhteistyökumppaneiden kanssa.

Toimintakampanjan toteutus on koko maailmassakin ainutlaatuinen. Kun asia on riittävän tärkeä ja päämäärät yhteisiä, Sydänliiton ja yritysten välinen yhteistyö on luontevaa ja uutta luovaa. Punainen-toimintamalli on luonnollinen osa yritysyhteistyökumppaneiden toimintaa ja arvoja, koska ne haluavat pitää huolta niin asiakkaistaan, omista työntekijöistään kuin ruuhkavuosiaan elävistä suomalaisista naisista,
toteaa toimitusjohtaja Marianne Mäkelä sponsoroinnin suunnittelu- ja myyntitoimisto Image Match Oy:stä.

Punainen-kampanjan yritysyhteistyökumppanit ovat Nanso Group Oy, Unilever Finland Oy (Becel), Saarioinen Oy, Keskinäinen vakuutusyhtiö Eläke-Fennia, Tradeka Oy (Valintatalo) ja Yhtyneet Kuvalehdet Oy (Anna-lehti).

Punainen on osa Suomen oloihin räätälöityä Suomen Sydänliiton NaisenSydän-ohjelman ja Maailman Sydänjärjestön Go Red For Women -kampanjan toteutusta. Kansainvälistä kampanjaa johtaa Maailman Sydänjärjestö, World Heart Federation (WHF). Suomen Sydänliiton puheenjohtaja Pekka Puska on myös WHF:n valittu puheenjohtaja.

Verkkosivu www.punainen.fi auttaa naista pysäyttämään oravanpyörän ja ryhtymään oman elämänsä hyväksi haltijaksi. Verkkosivulta löytyy mm. Punainen-klubi, jonka jäsenet saavat säännöllisesti ajankohtaista tietoa sydämestä ja sydänterveydestä. Klubin jäsenyys on ilmainen.

Kampanjan tunnus, punainen mekko symbolisoi naisen sydämen terveyttä. Punainen mekko on myös naiseuden ja naisen voiman tunnus.

Joululahjaksi tai tuliaisiksi



Hartwallilta jouluksi upea 1836 Classic Chocolate Porter -lahjapakkaus

Hartwallilta tulee joulukaudeksi myyntiin näyttävä oluinen lahjapakkaus. Pakkauksessa on 2 tölkkiä Hartwallin tumman suklaista 1836 Classic Chocolate Porteria ja 2 oluelle sopivaa lasia. Lahjapakkaus sopii hyvin joulumuistamiseksi, pikkujoululahjaksi tai vaikka tuliaisviemisiksi.

Lahjapakkaus on aivan uudenlainen vaihtoehto oluttuoteryhmässä ja tuo upeasti esiin oluen arvokkuutta.

Hartwallin suklainen 1836 Classic Chocolate Porter kävi markkinoilla muutama vuosi sitten ja hurmasi jo silloin oluen ystävät. Nyt olut palaa markkinoille lahjapakkauksessa, joka on upea lahja kaikille oluen ystäville,
tuotepäällikkö Toni Antila sanoo.

1836 Classic Chocolate Porter on tumman suklainen täysmallasporter, jonka maussa tuntuu upea suklaamainen maku. Olut on valmistettu tummista erikoismaltaista ja paahdetusta ohrasta, jotka antavat oluelle sille tyypillisen paahteisen maun. Hedelmäistä makua olueen tuo käytetty aromihumala. Vaalea ja pysyvä vaahto tummaa pohjahiivaportteria vastaan kruunaa olutelämyksen. Oluen alkoholipitoisuus on 4,5 til-%.

1836 Classic Chocolate Porter -lahjapakkaus on myynnissä joulukauden ajan Stockmanneilla ja Valintataloissa kautta maan. Vuoden 2008 alussa 1836 Chocolate Porter tulee normaalimyyntiin 0,44 litran irtotölkeissä.

Joulun juhlakauteen uusi Juhlamurotaikina



Myllyn Paras on tuonut joulun juhlakauteen uuden juhlamurotaikinan, jonka koostumus syntyy aprikoosi-, persikka- ja rommipaloista. Hedelmäpalat tuovat taikinaan mehevyyttä ja juhlavuutta. Voilla leivotusta juhlamurotaikinasta saa helposti loihdittua pikkuleipiä, leivoksia tai piirakoita. Vähälaktoosinen taikina sopii niin joulunajan leivontaan kuin ympärivuotiseen herkutteluun. Liitteessä lisätietoa tuotteesta sekä reseptit kookospiiraaseen ja viipalepikkuleipiin.

Lisävinkkejä joulun juhlapöytään ”Makuhetki Jokisen keittiössä” -ohjelmassa SubTV:lllä arkisin klo. 19.50 ja sunnuntaisin klo. 19.55 sekä Radio Novalla arkisin klo 15.20 ja lauantaisin klo. 11.20




 
 
| Etusivu | Kalaruokaaverkossa | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
2602160
 
Hovinsalon.fi, Ruusulankatu 11 A 9, 00260 Helsinki
Webbinen.net