Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
- -
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Vko 1, 2007 Tuoremätien saatavuudet (taulukko)   • Vko 2, 2007 WWF kehottaa välttämään näiden kalojen ostamista   • Vko 3, 2007 Öljykatastrofi, norjalaisten kassilohi   • Vko 4, 2007 Kalakukko-Le poisson croute/ Poisson et porc .   • Vko 5, 2007 Kalakeitto voitti kalapuikot.   • Vko 6, 2007 JP Chenet on ranskalainen viinibrändi   • Vko 7, 2007 Laskiaisen jälkeen paastotaan   • Vko 8, 2007 Koiran vuodesta sian vuodeksi. Virolaista kuhaa.   • Vko 9, 2007 Laulava kalaruoan ystävä Andalusiasta, Vihreät ruodot...   • Vko 10, 2007 Jos on tarvetta laihtua, vaihda kalaan, se on siinä!   • Vko 11, 2007 Punainen viiva, haukikausi lähestyy.   • Vko 12, 2007 Haukiohjeita, äyriäissivut uusiksi   • Vko 12, 2007 (EXTRA) Kalan Valmistustapoja, keittäminen   • Vko 13, 2007 Eettinen kuluttaminen. Mitä se on?   • Vko 14, 2007 Carne humana, päivä ilman lihaa   • Vko 15, 2007 Kala-, kana- ja lihaliemi- kuutiot me tunnemme...   • Vko 16, 2007 Suolaton kala on kuin talo ilman aitanpolulla astelevaa...   • Vko 17, 2007 Tapas ei ole ateria, mutta Vappuna...   • Vko 18, 2007 Ankeriaan savustaminen, antibioottien tärkeys   • Vko 19, 2007 Ruokaöljyissä löytyy, valmisruokien säilyminen   • Vko 20, 2007 Testaa, hallitsetko sinä syömisen   • Vko 21, 2007 Matkaraportti Pielisjokea Pieliselle..   • Vko 22, 2007 Elintarvikkeet kesähelteellä, uutta perunaa   • Vko 23, 2007 Karjatalouden kasvihuonepäästöt 18 %.   • Vko 24, 2007 Karppia Töölön lahdelta, silliä ja uutta perunaa.   • Vko 25, 2007 Kalaa, kanaa vai grillimakkaraa Juhannuksena   • Vko 26, 2007 Alko tekee itsensä tarpeettomaksi   • Vko 27, 2007 Kalasta itse kalasi – jää rahaa muuhun.   • Vko 28, 2007 Kalastusraporttti Irlannista   • Vko 29, 2007 Kalansaalis torstaina 19.7. – loistava tulevaisuus   • Vko 30, 2007 Verkkojen kokeminen yli veneen partaan   • Vko 31 2007 Turvalliset elintarvikkeet   • Vko 32 2007 Kasvihuoneilmiö   • Vko 33 2007 Kuluttajalla on oikeus tietää ruuan alkuperä   • Vko 34 2007 Kuluttajat elintarvikeviidakossa,hanke opastaa   • Vko 35 2007 Saimaannieriää kalatiskissä   • Vko 36 2007 Siian kasvatus lisääntyy Suomessa   • Vko 37 2007 Ruokaleivän hinta noussut   • Vko 38 2007 Sammen kasvatus alkanut Suomessa   • Vko 39 2007 Alle kilolla rehua tuotetaan jopa kilo kirjolohta   • Vko 40 2007 Palellaan sanoi Paellan tekijä   • Vko 41 2007 Kalamurekkeet, paistaminen ja hiillostaminen.   • Vko 42 2007 Sydämellisesti kuituja   • Vko 43 2007 Kalassa on proteiineja 14, 23 prosenttia   • Vko 44 2007 Suomalaisten ruokakori uhkaa hupenevia sademetsiä   • Vko 45 2007 Tarunhohtoinen hedelmä   • Vko 46 2007 Saimaannieriä on parhaimmillaan paistettuna   • Vko 47 2007 Sydänliitto myöntää Sydänmerkki-aterian käyttöoikeuksia   • Vko 48 2007 Jouluiloa ilman lisäkiloja   • Vko 49 2007 Palautuspullojen valikoima laajenee 1.1.2008   • Vko 50 2007 Balin ilmastokokouksessa....   • Vko 51 2007 Kalakauppiaalla on jouluna paras apaja   • Vko 52 2007 Kalaruokaverkon vuoden 2007 viimeinen tiedote 

TIEDOTE 27.11.2007



Sydänmerkki on nyt lounaassa

Ruokapalveluita järjestävien yritysten käyttöön on Sydänliitossa kehitetty merkintäjärjestelmä, jossa hyödynnetään kuluttajille jo ennestään tuttua Sydänmerkkiä. Sydänmerkki-ateria on helppo tapa tarjota terveellisiä lounaita. Järjestelmän avulla ruokailijalle voidaan kätevästi viestiä ravitsemuksellisesti laadukkaasta ruuasta ja paremmista valinnoista.

Terveellinen työpaikkaruokailu on kaikkien etu. Onnistunut ruokailu edistää terveyttä ja vireyttä sekä rytmittää ja huokoistaa työntekoa, puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori Julkisten ja hyvinvointialojen liitosta sanoo. Suurempi haaste on terveellisen ruokailun järjestäminen myös liikkuvissa ammateissa ja epäsäännöllisinä työaikoina työskenteleville,

Santamäki-Vuori jatkaa.

Suomessa syödään päivittäin noin kaksi miljoonaa ateriaa kodin ulkopuolella.
Näillä aterioilla on suuri kansanterveydellinen ja –taloudellinen merkitys,

ylilääkäri Kari Kaukinen Elinkeinoelämän Keskusliitosta sanoo. Mahdollisuus valita terveellinen lounas työaikana vaikuttaa työntekijän jaksamiseen ja terveyteen koko työuran ajan.

Työnantaja, joka päättää mahdollisuudesta tarjota Sydänmerkki-aterioita henkilöstöravintolassa, osoittaa välittävänsä työntekijöistään ja näiden terveydestä.

Sydänmerkki-aterian kriteereissä huomioidaan pääruoan rasvan määrä ja laatu sekä suolan määrä. Lisäksi tarjolla tulee olla tuoreita kasviksia, öljypohjaista salaatinkastiketta, rasvatonta maitoa tai piimää sekä vähäsuolaista leipää ja Sydänmerkki-kriteerit täyttävää levitettä. Sydänmerkki auttaa myös kohtuullisen annoskoon hahmottamisessa: Sydänmerkki-ateriasta on ruokapaikassa nähtävänä malliateria.

Sydänmerkki-ateria on ruokapalvelun tarjoajalle helppo tapa viestiä paremmista valinnoista. Samalla lounaspaikka lisää omaa kiinnostavuuttaan terveellisen ruoan tarjoajana, sillä terveelliselle arkilounaalle on kysyntää, kehittämispäällikkö Marjaana Lahti-Koski Suomen Sydänliitosta sanoo. Samalla Sydänmerkki auttaa kuluttajaa tekemään parempia valintoja lautaselleen helposti,

Lahti-Koski jatkaa.

Sydänliitto myöntää Sydänmerkki-aterian käyttöoikeuksia, hallinnoi, seuraa ja valvoo merkin käyttöä. Lisäksi liitto tarjoaa asiantuntija-apua ja välineitä järjestelmän hyödyntämiseksi. Kuluttajille Sydänmerkki-ateria lanseerataan vuoden 2008 alussa.

Sydänmerkki-järjestelmä on ollut käytössä vuodesta 2000, ja Sydänmerkki-tunnus on noin 300 tuotteella. Merkki auttaa kuluttajia tekemään parempia valintoja ruokakaupassa. Laajennus lautaselle ei tuo muutoksia Sydänmerkki-tuotekriteereihin, vaan tuo tuotteiden markkinointiin uusia mahdollisuuksia. Monet Sydänmerkki-tuotteet soveltuvat sellaisenaan aterian osiksi. Niiden avulla myös Sydänmerkki-aterioiden valmistus helpottuu.

Eettisen kuluttamisen nettisivusto luotu

Suomen Kuluttajaliitto ry on luonut uuden eettisen kuluttamisen nettisivuston. Sivustolta löytyy vinkkilistoja kuluttamisen eri osa-alueilta kuten ruokailusta, kosmetiikasta, liikenteestä, asumisesta ja lasten leluista. Tarkoituksena on tarjota nopeita vinkkejä niille, jotka ovat kiinnostuneita omien kulutusvalintojensa eettisyydestä ja ympäristöystävällisyydestä. Vinkkilistoja on ollut laatimassa useita asiantuntijoita muun muassa eri oppilaitoksista, tutkimuslaitoksista ja kansalaisjärjestöistä. Eettisen kuluttamisen sivusto sisältää myös laajan ja räätälöidyn hakukoneen sekä linkkivinkkejä muille alan sivustoille.

Eettinen kuluttaminen on kaikkien suomalaisten asia. Perimmiltään kyse on vastuun kantamisesta oman ja tulevien sukupolvien elinehdoista sekä koko maapallon tulevaisuudesta. Me suomalaiset kulutamme yksilöä kohden niin valtavasti luonnonvaroja, että jos kaikki muut maapallon asukkaat eläisivät kuten me, olisi maapallon tulevaisuus todella synkkä.

Eettinen valinta


Siikaa hellyydellä
Siikaa saa nykyään kasvatettuna ympärivuotisesti. Siianliha on rakenteeltaan pehmeä. Kasvatettu siika on ruokinnan ansiosta myös luonnonsiikaa hieman rasvaisempi ja mehevämpi. Ruoanlaitossa siikafileiden käsittelyssä on syytä käyttää varovaisia otteita. Paistaessa nahkapuoli kannattaa pitää päällä päin, ettei liha pääse käsittelyn aikana murenemaan. Keittoihin siika kannattaa lisätä vasta lopuksi. Uunissa riittää lyhyt kypsytysaika, siika kuivuu herkästi. Maustamisessa siialle sopivat hyvin yrtit, valkopippuri, valkosipuli ja curry.




 
 
| Etusivu | Kalaruokaaverkossa | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
2602202
 
Hovinsalon.fi, Ruusulankatu 11 A 9, 00260 Helsinki
Webbinen.net