Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
- -
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Vko 1, 2007 Tuoremätien saatavuudet (taulukko)   • Vko 2, 2007 WWF kehottaa välttämään näiden kalojen ostamista   • Vko 3, 2007 Öljykatastrofi, norjalaisten kassilohi   • Vko 4, 2007 Kalakukko-Le poisson croute/ Poisson et porc .   • Vko 5, 2007 Kalakeitto voitti kalapuikot.   • Vko 6, 2007 JP Chenet on ranskalainen viinibrändi   • Vko 7, 2007 Laskiaisen jälkeen paastotaan   • Vko 8, 2007 Koiran vuodesta sian vuodeksi. Virolaista kuhaa.   • Vko 9, 2007 Laulava kalaruoan ystävä Andalusiasta, Vihreät ruodot...   • Vko 10, 2007 Jos on tarvetta laihtua, vaihda kalaan, se on siinä!   • Vko 11, 2007 Punainen viiva, haukikausi lähestyy.   • Vko 12, 2007 Haukiohjeita, äyriäissivut uusiksi   • Vko 12, 2007 (EXTRA) Kalan Valmistustapoja, keittäminen   • Vko 13, 2007 Eettinen kuluttaminen. Mitä se on?   • Vko 14, 2007 Carne humana, päivä ilman lihaa   • Vko 15, 2007 Kala-, kana- ja lihaliemi- kuutiot me tunnemme...   • Vko 16, 2007 Suolaton kala on kuin talo ilman aitanpolulla astelevaa...   • Vko 17, 2007 Tapas ei ole ateria, mutta Vappuna...   • Vko 18, 2007 Ankeriaan savustaminen, antibioottien tärkeys   • Vko 19, 2007 Ruokaöljyissä löytyy, valmisruokien säilyminen   • Vko 20, 2007 Testaa, hallitsetko sinä syömisen   • Vko 21, 2007 Matkaraportti Pielisjokea Pieliselle..   • Vko 22, 2007 Elintarvikkeet kesähelteellä, uutta perunaa   • Vko 23, 2007 Karjatalouden kasvihuonepäästöt 18 %.   • Vko 24, 2007 Karppia Töölön lahdelta, silliä ja uutta perunaa.   • Vko 25, 2007 Kalaa, kanaa vai grillimakkaraa Juhannuksena   • Vko 26, 2007 Alko tekee itsensä tarpeettomaksi   • Vko 27, 2007 Kalasta itse kalasi – jää rahaa muuhun.   • Vko 28, 2007 Kalastusraporttti Irlannista   • Vko 29, 2007 Kalansaalis torstaina 19.7. – loistava tulevaisuus   • Vko 30, 2007 Verkkojen kokeminen yli veneen partaan   • Vko 31 2007 Turvalliset elintarvikkeet   • Vko 32 2007 Kasvihuoneilmiö   • Vko 33 2007 Kuluttajalla on oikeus tietää ruuan alkuperä   • Vko 34 2007 Kuluttajat elintarvikeviidakossa,hanke opastaa   • Vko 35 2007 Saimaannieriää kalatiskissä   • Vko 36 2007 Siian kasvatus lisääntyy Suomessa   • Vko 37 2007 Ruokaleivän hinta noussut   • Vko 38 2007 Sammen kasvatus alkanut Suomessa   • Vko 39 2007 Alle kilolla rehua tuotetaan jopa kilo kirjolohta   • Vko 40 2007 Palellaan sanoi Paellan tekijä   • Vko 41 2007 Kalamurekkeet, paistaminen ja hiillostaminen.   • Vko 42 2007 Sydämellisesti kuituja   • Vko 43 2007 Kalassa on proteiineja 14, 23 prosenttia   • Vko 44 2007 Suomalaisten ruokakori uhkaa hupenevia sademetsiä   • Vko 45 2007 Tarunhohtoinen hedelmä   • Vko 46 2007 Saimaannieriä on parhaimmillaan paistettuna   • Vko 47 2007 Sydänliitto myöntää Sydänmerkki-aterian käyttöoikeuksia   • Vko 48 2007 Jouluiloa ilman lisäkiloja   • Vko 49 2007 Palautuspullojen valikoima laajenee 1.1.2008   • Vko 50 2007 Balin ilmastokokouksessa....   • Vko 51 2007 Kalakauppiaalla on jouluna paras apaja   • Vko 52 2007 Kalaruokaverkon vuoden 2007 viimeinen tiedote 

TIEDOTE 4.12.2007



Jouluiloa ilman lisäkiloja


Painonhallinnan kannalta on tärkeää rajata joulu sen oikeaan ajankohtaan - aattoon ja juhlapyhiin. Jos herkuttelee vain kolme varsinaista päivää eikä ahmi kaikkia mahdollisia juhlapöydän antimia, ylimääräisiä kiloja ei tarvitse pelätä.

Kolmen päivän herkuttelu tuskin kaataa kenenkään painonhallintaa, varsinkin kun perinteinen suomalainen jouluruoka laatikoineen ja kaloineen sopii hyvin laihduttajan ruokavalioon. Jos taas aloittaa suklaan, piparien ja juustojen kaltaisten jouluherkkujen napostelun glögin kera jo marraskuun alussa, ylimääräisiä kiloja on todella vaikea välttää

Painonvartijoiden ryhmänohjaaja Susanna Nyman varoittaa.

Valikoiden ja nauttien

Jouluherkuttelu kannattaa siis rajata paitsi ajallisesti, myös laadullisesti. Jouluruokia ei pidä syödä vain tavan vuoksi, vaan valita joukosta ne, joista eniten pitää.
Jos ei esimerkiksi pidä joulutortuista, niitä on turha syödä vain siksi, että ne kuuluvat jouluun. Joulupöydän voi rakentaa aineksista, joista itse todella pitää

Susanna Nyman vinkkaa.
Perheessä esimerkiksi jokainen voi valita kolme lempiruokaansa, jotka ehdottomasti haluaa joulupöytään. Kun keskittyy muutamaan jouluherkkuun, ja syö ne hitaan nautinnollisesti, syöminen kohtuullistuu.


Aterioiden välistä napostelua kannattaa välttää joulunakin ja säilyttää ruokarytmi niin, että syö kunnolla 3-4 kertaa päivässä. Tuttu lautasmalli on hyvä ohjenuora joulupöydässäkin.

Paitsi ruoka, myös hyvä juoma kuuluu joulupöytään, ja sen myötä kalorimäärät voivat huomaamatta kohota huimasti. Alkoholin kulutusta kannattaa siis tarkkailla myös painonhallinnan näkökulmasta. Lasillinen (12 cl) punaviiniä sisältää 90 kaloria, pullo keskiolutta 120, lasillinen likööriä tai konjakkia (4 cl) 90-120 kaloria. Jouluun ja pikkujouluun kuuluvan glöginkin voi valmistaa monin eri tavoin ja siten vaikuttaa myös sen kalorimäärään.

Kevyitä lahjoja ja hyötyliikuntaa

Ruokalahjaksi ei myöskään tarvitse kääriä turhia kaloreita. Perinteisen suklaarasian sijaan voi ilahduttaa maustevalikoimalla, pullollisella balsamiviinietikkaa tai purkillisella itse säilöttyjä sieniä.
Jos haluaa pysytellä suklaassa, voi suuren suklaarasian korvata muutamalla käsintehdyllä, kauniiseen rasiaan pakatulla konvehdilla

Susanna Nyman ehdottaa.

Herkuttelun vastapainoksi on hyvä lisätä liikuntaa. Siihen joulunaika tarjoaa monta mahdollisuutta; kauppakassit voi kantaa kotiin ja joulusiivous tai lumityöt kannattaa ottaa hyötyliikunnan kannalta. Välipäivinä ehtii sohvalla makoilun lisäksi mainiosti lasten kanssa luistelemaan ja pulkkamäkeen tai puolison kanssa reippaalle kävelylenkille.

Joulusta pitää nauttia, mutta kaikkia nautintoja ei tarvitse kierrättää suun kautta. Joulun aistii myös tuoksujen sekä kuulo-, näkö- ja tuntoaistin avulla

Susanna Nyman muistuttaa.

Painonvartijoiden vinkit joulunajan painonhallintaan:

  • Rajaa jouluherkuttelu jouluun - älä aloita sitä jo marraskuussa.
  • Säilytä ruokarytmi: syö 3-4 kertaa päivässä ja vältä jatkuvaa napostelua.
  • Joulupöytään ei tarvitse kattaa kaikkia jouluruokia vain tavan vuoksi.
  • Valmista jouluruuat kevyemmistä raaka-aineista.
  • Valikoi lautasellesi vain ne jouluherkut, joista pidät eniten.
  • Lautasmalli pätee joulunakin.
  • Syö hitaan nautinnollisesti.
  • Tarkkaile alkoholin kulutusta.
  • Muista ulkoilu ja hyötyliikunta.
  • Nauti joulusta kaikin aistein - makuaisti on vain yksi viidestä aistista.



 
 
| Etusivu | Kalaruokaaverkossa | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
2478695
 
Hovinsalon.fi, Ruusulankatu 11 A 9, 00260 Helsinki
Webbinen.net