Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
- -
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Nro 282 Suolaa, suolaa, vähemmän suolaa   • Nro 283 Isoäidin silakkalaatikko kuvin ja sanoin   • Nro 284 Blinittääkö    • Nro 285 Suola kalassa puhuttaa   • Nro 286 Onko Jari Tervo vain pervo   • Nro 287 extra Sydänviikko 20 vuotta   • Nro 287 Julma huhtikuu   • Nro 288 Ruokaperinteemme   • Nro 289 Äitien tekemää ruokaa   • Nro 290 EVIRAn leipoma kalakukko puhuttaa   • Nro 291 Juhannusta 2010   • Nro 292 Sisäinen hyvinvointi näkyy kauas   • Nro 293 Lähiruokaa vai likimainruokaa?   • Nro 294 Silakkasoppa kouluihin   • Nro 295 Pidä huolta sydämestäsi   • Nro 296 Jouluksi kotiin   • Nro 297 Joulukalat 2010 

Uudet joulukalaohjeet




Pienetkin pitävät kalasta, kun se tarjoillaan heille fiksusti



Lapset eivät yleensä vierasta kalan makua, ehkä korkeintaan ruotoja. Kala maistuu lapsille, kun se on lautasella kalaksi tunnistettavissa. Kalaruoka on hyvä D-vitamiinin saannin varmistaja lapsillekin ja rasvaisesta kalasta saa lisäksi aivoille ja sydämelle mieluisia rasvahappoja.

Vain puolet alle kouluikäisistä lapsista syö tutkimuksen mukaan kalaa, vaikka se on jauhelihan tavoin pehmeää, helposti valmistettavaa raaka-ainetta ja kalafileitä saa kaupasta myös täysin ruodottomana.


Kala-aterian voi helposti koota myös valmiina myytävistä kalatuotteista, esimerkiksi kalapullia ja -pihvejä sekä paistettua, loimutettua tai savustettua kalaa kannattaa kokeilla tuttujen lisukkeiden, vaikkapa kasvisten ja pastan kera. Paistetut muikut ja silakat ovat jännittävää ja herkullista sormiruokaa. Vokkiruuissa ja kalakeitossa kala pysyy niin ikään tunnistettavassa muodossa.

Kala ei maistu mössönä

Koulussakin kalaa pyritään tarjoamaan osana monipuolista ruokavaliota. Kalan etuina esimerkiksi jauhelihaan tai makkaraan verrattuna ovat pehmeämpi rasva ja D-vitamiini. Lopputulos vaan ei aina miellytä asiakkaita. Jos kala hautautuu kuorrutteen tai kastikkeen alle tai hajoaa tunnistamattomaksi.

Kalan syömisessä on järkeä

Sanonnan mukaan särjen syöminen kasvattaa järkeä. Kalan rasvassa olevat omega-3-rasvahapot EPA ja DHA ovatkin tärkeitä aivojen kehitykselle ja kasvulle. Kasvavan sydän, aivot ja verisuonisto pitävät kalan rasvasta, koska se on pehmeää. Sillä on myös tulehdusta ehkäisevä vaikutus.

Suomalaisilla lapsilla on yleisesti puutetta D-vitamiinista ja osalla myös raudasta. D-vitamiinia tarvitaan luuston normaaliin kasvuun ja kehittymiseen. Raudan puute aiheuttaa väsymystä. Kala on hyvä D-vitamiinin lähde, ja sen proteiini edistää raudan imeytymistä. Kalaruoka on myös oivallinen seleenin ja jodin lähde.






Joulukalareseptit



Jouluhauki, krassikastike

Aki Wahlmanin joululohi kevyesti

Joulukalaa mausteliemessä

Tuorejuustolla täytetty haukimurekepihvit

Pikkutontun lohikermahyytelö

Joulumuorin haukipullat

Appelsiininen kinkkukastike








 
 
| Etusivu | Kalaruokaverkko | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
2745864
 
Hovinsalon.fi, Ruusulankatu 11 A 9, 00260 Helsinki
Webbinen.net