Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
- -
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Tiedote1 huhtikuu   • Tiedote 2 huhtikuu   • Tiedote 1 Toukokuu   • Tiedote 2 toukokuu   • Tiedote 1 Kesäkuu   • Tiedote II kesäkuu   • Tiedote I heinäkuu   • Tiedote II heinäkuu   • Tiedote I elokuu   • Tiedote II elokuu   • Tiedote I syyskuu   • Tiedote I lokakuu   • Tiedote II lokakuu   • Tiedote I marraskuu 

Suomalaisten kannattaa lisätä kalansyöntiä



Tiedote I syyskuu 2011




Kalaa kannattaa valita nykyistä useammin lautaselle, sillä kalasta on terveyshyötyä kaikenikäisille. Tämän vahvistaa viidessä Euroopan maassa toteutettu Beneris-projekti. Kalan terveysvaikutusten takana ovat erityisesti hyvät omega-3-rasvahapot ja D-vitamiini. Parhaita ja suositeltavia omega-3-rasvahappojen lähteitä ovat lohi, kirjolohi ja pienikokoiset silakat.
Suomessa, Tanskassa, Espanjassa, Irlannissa ja Alankomaissa toteutettu Beneris-projekti tukee hyvin suurista väestötutkimuksista saatuja tuloksia kalan terveellisyydestä. Vakuuttavin näyttö on kalaruoan hyödyistä sydänterveydelle.
- Kalansyönnistä on etua kaikenikäisille. Sen hyödyt tulevat parhaiten esille iän karttuessa, kun sydäntautiriski nousee. Kalansyönnin edut näkyvät selvimmin vältettyinä sydän- ja verisuonisairauksina, kertoo tutkija Olli Leino Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Kala-ateria vähintään kahdesti viikossa

Leinon mukaan kalansyönnin terveysvaikutusten kirjo on laaja, ja kalansyönnillä useita potentiaalisia hyötyjä, jotka välittyvät useiden eri ravintoaineiden kautta.
Kalan terveyshyödyt saa, kun nauttii kalaa säännöllisesti. Leinon mukaan useissa tutkimuksissa on todettu, että jo muutama viikoittainen kala-ateria pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin merkittävästi.
-Hyvä muistisääntö kalansyöntiin on nauttia kalaa vähintään kaksi kertaa viikossa ja vaihdellen eri kalalajeja, Leino tiivistää.
Kalankäyttöä kannattaa lisätä, sillä useimmat suomalaiset syövät kalaa vain kerran viikossa tai harvemmin.

Kala on paras omega-3-rasvahappojen lähde

-Kala on tärkein välttämättömien rasvahappojen lähde. Suomalainen saa suurimman osan omega-3-sarjan EPA- ja DHA- rasvahappoista nimenomaan kalasta. Oma keho ei pysty näitä rasvahappoja tehokkaasti tuottamaan vaan ne on saatava ruoasta, Leino sanoo. Kalan rasvalla on lisäksi keskushermoston kehitystä edistävä ja ylläpitävä vaikutus. Leinon mukaan kalasta saatavat DHA-rasvahapot ovat erityisen tärkeitä kehittyvälle sikiölle.
- Beneris-tulokset vahvistavat jo aiempaa tietoa siitä, että myös raskaanaolevien olisi hyödyllistä syödä ainakin kahdesti viikossa niukasti elohopeaa sisältävää kalaa. Näitä ovat muun muassa siika, muikku, lohi ja kirjolohi.

Kalasta myös päivän D-vitamiiniannos

Runsaan omega-3-rasvahappopitoisuuden lisäksi kala on ylivoimaisesti paras luonnollisen D-vitamiinin lähde. Lähes kaikki kalat sisältävät paljon hyvin imeytyvää D3-vitamiinia.
-D-vitamiinilla on useita potentiaalisia terveysvaikutuksia, ja se on varsinainen monihyötyaine ja siksi intensiivisen tutkimuksen kohde . Tämä on toinen syy suositella kalansyönnin lisäämistä, Leino sanoo. Jo yhdestä kala-ateriasta saa suositeltavan päivittäisen D-vitamiiniannoksen. Erityisen runsaasti D-vitamiinia sisältävät kuha, siika ja silakka.
Beneris-Projektissa mallinnettiin laajassa tutkimusaineistossa eri-ikäisten suomalaisten kalansyöntiä taustamuuttujineen ja vertailtiin kalasta saatavien hyödyllisten ravintoaineiden ja mahdollisten vierasaineiden terveysvaikutuksia. Lasketut hyödyt ylittivät haitat.
Nauti kalaa ainakin kahdesti viikossa:
- Kala on paras luonnollisen D-vitamiinin lähde.
- Pehmeä rasva on hyväksi sydämelle. Lisäksi kalan omega-3-rasvahapot ovat tärkeitä aivoille ja keskushermostolle.
- Kalan proteiini on hyvälaatuista ja monipuolista.
- Kalasta saat myös B-ryhmän vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita.







Suurenna kuvaa napsauttamalla sen päältä hiirellä






Tuoreimmat sivuillemme lisätyt reseptit

Paistetut lohiperhoset

Tissarin kuha



Joka keittiön tarvekalu


Tee hyvä päätös! Tilaa design Jaakko Kolmonen kalapiikki. Pitkät piikit eivät vaurioita kookkaammankaan kalan lihaa, jonka vuoksi kalaa työkseen leikkaavat tilaavat Jaakon piikkiä meiltä.








HINNAT:

  • 1 kpl € 6,50
    (+ postikulut 1,00 e)
  • 2 kpl € 12,00
    (+ postikulut 1,50 e)
  • 5 kpl € 24,00
    (+ postikulut 3,50 e)


  • Tuote nro 0101 (1 kpl)
  • Tuote nro 0102 (2 kpl)
  • Tuote nro 0103 (5 kpl)

Tilaa tästä



Tukeva leikkuulauta ei taivu!



Monet kaipaavat kestävää leikkuulautaa, sitä oikeaa puista. Muovinen tylsyttää veitset. Tilaa kaksi, lihalle ja kalalle omat. Palarakenteen ansiosta tämä lauta ei väänny ensi viikollakaan. Materiaali on kumipuuta. Mitat: 41 x 31 x 3,5 cm, paino 3,5 kg

Leikkuulaudan hinta 31,30 €/kpl



Tuote nro 0219

Tilaa tästä





Hyvää syksyä!


KALARUOKAVERKKO tiedotteet


 
 
| Etusivu | Kalaruokaaverkossa | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
2454661
 
Hovinsalon.fi, Ruusulankatu 11 A 9, 00260 Helsinki
Webbinen.net