Hovinsalon
Kalaruoan Ystävät Facebookissa
- -
 

Kirjaudu sisään:      

Liity tiedotteiden postituslistalle  

 
 
 • Grillaaminen   • Pakastaminen   • Pakasteasetus   • Kalasta fileetä   • Kalasäilyke ja sen valmistus   • Kalasta ruokaa- kurssi 2003   • Mäti-info   • Kalan savustus   • Sinihomejuusto-lohitasku   • Kirjolohen fileeraus   • Mateen nylkeminen   • Muikun puhkominen   • Silakan siivous   • Hauen hyödyntäminen   • Kalasta ruokaa kurssi 2008   • Savusiian siivuous   • Ruodoton haukifilee   • Videot   • Silakkapihvit uunissa 

Kalasta ruokaa-kurssi 2008




































































OSA I


Vasempaan reunapalkkiin olemme muistin virkistämiseksi latoneet kalaruoka-annosten kuvia ohjesivuiltamme.

Lähdemme tässä ensimmäisessä osassa kurssia vertaamaan kalan lihan ominaisuuksia punaiseen lihaan.

KALAN ERITYISPIIRTEET - MIKSI KALAA



  1. Kalan lihassa on poikittaisia, levymäisiä, sisäkkäin sijaitsevia lihas jaokkeita. Ainoastaan päässä ja evien tyvissä on litteitä tai sukkulamaisia lihaksia.
  2. Sidekudosten vähäinen määrä ja suuri vesipitoisuus tekevät kalasta helposti sulavaa ruokaa, mutta myös alttiiksi mustelmille ja ruhjeille. Tämän vuoksi kalaa on syytä käsitellä hellävaroen puristelematta ja taivuttelematta sitä. Usein siiassa huomaa ruhjeita kun se on ravistellut verkossa tai se on puristettu liian kovakouraisesti verkon silmän läpi.


    Vesi kannattelee kalaa vedessä sen uidessa, mutta se vaurioituu helposti pinnan yläpuolella.


  3. Kalan rasvat ovat monityydyttymättömiä, ne hapettuvat ja härskiintyvät helposti.

TÄMÄN VUOKSI



  1. Kalaa pitää käsitellä varovasti. Sitä ei saa puristella tai liikutella tarpeettomasti.
  2. Kala on perattava mahdollisimman nopeasti laskemalla siitä ensin veri, poistettava sen jälkeen sisälmykset ja jäähdytettävä mahdollisuuksien mukaan 0 … -1 asteeseen. Kalan pilaantumiseen liittyy paljon kemiallisia tapahtumia ja niitä voidaan lämpötilaa laskemalla hidastaa.



FAKTAT



  • Tyydyttynyt rasva on ihmiselle haitallista sekä edistää sydän- ja verisuonitauteja
  • Korkeasta lihankulutuksesta seuraa ylipaino-ongelmia sekä sydän- ja verisuonisairauksia
  • Riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, tyypin 2 diabetekseen, tiettyihin syöpätyyppeihin ja ylipainoon laskisi, jos eläinkunnan tuotteiden käyttö ruokavaliossa vähentyisi.



Lihan ja kalan vertailutaulukko






























 
Tyydyttynyt Kertatyydyt- Monityydyt
tymätön tymätön
Sika 38 % 42 % 13 %
Nauta 53 % 25 % 5 %
Broileri 30 % 46 % 19 %
Lohi 21 % 35 % 39 %
Silakka 28 % 36 % 33 %

Suositukset 33 % 33-50 % 17-33 %
Äidinmaito 42 % 42 % 13 %

Lähde: Suomalaiset ravitsemussuositukset, Fineli


































































































































































































OSA II


KALAN RAVINTOSISÄLTÖ
Kalaa ravinnonlähteenä ei voi vähätellä. Siinä on paljon proteiineja kuten lihassa, maidossa ja kananmunassa. Kala sisältää edellisen lisäksi myös tärkeitä kivennäis- ja hivenaineita sekä rasvaliukoisia vitamiineja. Rasvaiset kalat sisältävät rasvaa, mutta ne ovat monityydyttymättömiä rasvoja ja niitä me suomalaiset tarvitsemme ravintoomme lisää.

Ravintoaineet on hyvä jakaa kahteen eri kategoriaan niiden elimistön tarvitsevan tarpeellisuuden mukaan.

ENERGIARAVINTOAINEET (e) SUOJARAVINTOAINEET(s)

Kala sisältää vaihdellen eri kalojen välillä keskimäärin:

vettä 66 – 84 %

rasvaa 0,2 – 2,5 % (e)

proteiineja eli valkuaisaineita 14 – 23 % (e)

hiilihydraatteja vain noin 0,3 % (e)

kivennäisaineita 1,2 – 1,5 mg/ 100 g ruodoissa (s)

vitamiineja 1,5 mg/ 100 g kalaa (s)

Kalan valkuaisaineet ja rasvat.

Proteiinit (e) koostuvat aminohapoista, joita me tarvitsemme pehmeiden kudostemme rakennusaineeksi sekä energiantuotantoon. Aminohappoja tunnetaan yli 60, mutta proteiineissa niitä on 20 kpl. Osaa näistä ihmisen elimistö ei pysty valmistamaan. Kalan proteiinit eli valkuaisaineet ovat hyvälaatuisia, koska ne sisältävät paljon välttämättömiä aminohappoja.
Rasvoja (e) tarvitaan kudosten muodostamiseen, vararavinnoksi sekä rasvaliukoisten vitamiinien kuljettamiseen. Näistä monityydyttymättömät rasvahapot ovat kaikkein terveellisimpiä, ja kala sisältää juuri näitä monityydyttymättömiä rasvahappoja.



 
 
| Etusivu | Kalaruokaaverkossa | Tiedotteet | Lampaat | Kanat | Kalat & Kalastus | Kalaruokaohjeet | Ruokaohjeet | Terveys | Juomat | 
2511048
 
Hovinsalon.fi, Ruusulankatu 11 A 9, 00260 Helsinki
Webbinen.net